Teatrul şi politica culturală în Europa actuală la FITS
Interviu în exclusivitate pentru Radio Cluj cu regizorul Emmanuel Demarcy-Mota, directorul Teatre de la ville, Paris şi al Festival d’Automne Paris, care a susţinut sâmbătă, 13 iunie, în cadrul FITS, o conferinţă despre influenţa teatrului în politica cuturală a Europei actuale:
Articol editat de , 14 iunie 2015, 13:21 / actualizat: 26 iunie 2015, 11:46
Riscul şi problema Europei de azi e să se închidă exclusiv în dezbaterea economico-financiară. Aşteptarea cetăţenilor europeni şi a ţărilor membre ale Uniunii e legată de valorile pe care le reprezintă Europa, valori pentru care am aderat şi pentru care credem într-un spaţiu european; un spaţiu în care există libera circulaţie a persoanelor, dispariţia graniţelor, posibilitatea de a ne întâlni, de a crea şi de a lucra împreună. Aceastea fac posibilă existenţa fundamentală a spaţiului european pentru ţările care îl constituie şi de aceea e bine să amintim că Europa trebuie să rămână o Europă a culturii şi a artelor, că poate progresa doar prin valorile reprezentate de cultură şi arte, şi că adesea arta ne apară mai bine ca politica. Ceea ce polticienii uită adesea de ceva timp, sunt valorile la care se vor reîntoarce mai devreme sau mai târziu. Dacă această Europă nu are încredere în artiştii ei, în cultura ei, în diferitele mişcări artistice va fi condamnată să piardă puţin câte puţin interesul cetăţenilor ei faţă de problemele europene. Prin bogăţa diferenţelor dintre noi, a ceea ce putem face împreună punându-ne în valoarea diferenţele prin intermediul artelor, a culturii, a festivalurilor, cum e cel de aici de la Sibiu, publicul, cetăţenii înţeleg de ce e necesar ca Europa să existe. Altfel vom avea doar o Euopă a dezacordurilor financiare, a bogaţilor şi a săracilor şi va rămâne o Europă divizată.
FITS e un moment foarte important, face parte din cele câteva mari festivaluri europne, trei- patru, cum e în Franţa cel de la Avignion, Festival d’Automne de la Paris, pe care am şansa să îl conduc, sau Edinburgh în Marea Britanie. Dar într-un oraş ca Sibiul, cu un patrioniu istoric excepţional, acest eveniment federalizează artele, reuneşte artişti din lumea întreagă pentru un public extins, petru diferite publicuri venite să descopere artişti din lumea întreagă, nu doar din Europa, prin această dimensiune internaţională care o include şi pe cea europeană. Festivalul de la Sibiu ne îmbogăţeşte, aduce un plus de plăcere estetică dar şi intelectuală, la care fiecare cetăţean al oraşului are acces prin intermediul festivalului. Există puţine oraşe care pot oferi aşa ceva cetăţenilor lor şi nu în ultimul rând trebuie să ne întrebăm câte oraşe îşi doresc şi pot avea un festival ca cel de la Sibiu. Câţi locuitori nu ar dori să aibă acces astfel la o idee democratică, e ideea de egalitate reală, prin care toţi cetăţenii, dacă doresc, pot descoperi lumea prin intermediul unui festival de teatru şi a artiştilor străini prezenţi în oraşul lor.
Oana Cristea Grigorescu
Nu uitaţi, Radio Cluj poate fi ascultat şi on line, AICI.