Aripile de avion care se repară singure
Oamenii de ştiinţă de la Universitatea Bristol din Marea Britanie au reuşit să obţină, la finalul unui studiu care s-a întins pe durata a trei ani, un material inovator din care vor putea să construiască o aripă de avion ce va fi capabilă să se repare singură în cazul apariţiei unor fisuri.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 17 iunie 2015, 10:00 / actualizat: 18 iunie 2015, 10:11
Ideea s-a născut dintr-o colaborare între echipa coordonată de profesorul Duncan Wass, specialist în modificarea materialelor din fibră de carbon, şi mai mulţi ingineri din industria aerospaţială. Împreună, cercetătorii au încercat să găsească o soluţie eficientă pentru a evita apariţia unor fisuri nedetectabile la nivelul aripilor şi fuselajelor aeronavelor. Şi, după trei ani de cercetări, savanţii au găsit o astfel de soluţie sub forma unor microsfere care pot fi adăugate în carbon. În cazul unui impact, microsferele eliberează, spărgându-se, un lichid care se infiltrează în fisuri şi se întăreşte la contactul cu un catalizator. Durata procesului de vindecare variază, de la câteva ore la o zi, în funcţie de temperatura exterioară.
Studiul, finanţat de Consiliul britanic de cercetări în inginerie şi ştiinţe ale fizicii, a făcut parte dintr-un proiect de colaborare între universităţile din această ţară şi sectorul industrial. Potrivit creatorilor săi, noul material revoluţionar va fi accesibil publicului larg într-un viitor apropiat:
Am ajuns într-un stadiu în care putem deja să anunţăm că, în următorii cinci sau zece ani, vom asista la apariţia pe piaţă a unor produse uluitoare, precum un ecran de telefon mobil care va putea să se repare singur, a spus profesorul Wass. Principiul autovindecării prin modificarea fibrelor de carbon a sedus deja companii din alte domenii de activitate. Astfel, un gigant din industria produselor cosmetice, L’Oréal, s-a declarat deja interesat de acest concept, pe care intenţionează să îl utilizeze pentru a lansa un brand special de lac de unghii.
Într-un sens mai larg, conceptul ar putea fi folosit şi în industria automobilelor şi în cea a energiilor regenerabile – de exemplu, la nivelul paletelor instalaţiilor eoliene.
RADOR
Nu uitaţi, Radio Cluj se poate asculta şi online AICI