De ce nu le mai plac unor români NATO şi UE?
UPDATE 7 AUGUST, ORA 16: Şcoala internaţională de vară NATO pentru tineri şi-a încheiat vineri cursurile la Cluj-Napoca.
Articol editat de , 7 august 2015, 06:00 / actualizat: 7 august 2015, 18:09
Timp de 5 zile au studiat împreună 40 de studenţi şi doctoranzi din 28 de ţări membre şi asociate la alianţa nord-atlantică, de pe 5 continente.
Conferenţiarii au fost personalităţi civile şi militare din America de Nord şi Europa, care le-au prezentat tinerilor realităţile cu care se confruntă Alianţa în toate domeniile.
Cursanţii au luat parte, de asemenea, la un exerciţiu având ca temă reacţia lor şi soluţiile adoptate, în calitate de virtuali şefi de state, în cazul unui atac cibernetic.
La finalul cursurilor, cei 40 de tineri au semnat un document numit „Manifestul pentru pace„, adresat conducerii NATO. Manifestul însumează mesaje individuale concepute de participanţi, care provin din ţări cu o experienţă şi o imagine diferită asupra păcii.
România este membră a NATO din 2003 şi a UE din 2007.
După entuziasmul iniţial şi după atâţia ani, te-ai fi aşteptat ca valorile şi interesele euroatlantice să-i fi pătruns pe români. Ori, în ultima vreme se poate constata o creştere serioasă a opiniilor defavorabile atât alianţei militare cât şi uniunii economico-politice la care am aderat.
Mai grav, propaganda rusească pare a avea efecte impresionante.
Tema fiind cu adevărat importantă, am cerut părerea unui expert.
Doamna Antonia Colibăşanu, partener pentru zona euro-asiatică a celebrului grup american de analiză strategică Stratfor:
Criza pe care o simțim acum la nivelul Uniunii Europene nu numai că ne îndeamnă să ascultăm și alte voci, care nu pun tocmai valorile occidentale în prim plan, dar ne îndeamnă și către alte tendințe, unele naționaliste, spre exemplu, poate chiar mai periculoase decât această dezbatere între Est și Vest.
E absolut normal ca tinerii din România și din celelalte state europene să aibă în vedere și ceea ce vrea Estul. Este, însă, mai puțin normal să aderi, rapid, la valori pe care nu le cunoști și să-ți impui anumite comportamente în funcție de acele valori. Sigur, Rusia face propagandă, iar acest fapt nu este un secret. Metodele de influență ale Rusiei se întâlnesc atât în zona politicilor publice, cât și în zona economică. Poate că e vorba și despre strategii bune, implementate la nivelul statelor de aici. Poate că Rusia cunoaște foarte bine zona, poate că folosește foarte bine metodele noi de propagandă, iar pe fondul crizei socio-economice, acest lucru are succes. (Antonia Colibăşanu, partener și director regional Eurasia, Marketing International Stratfor)
Interviul cu Antonia Colibăşanu poate fi ascultat integral în emisiunea „Retrospectiva săptămânii” de sâmbătă, 8 august, ora 19:00.
Dan Horea
Radio Cluj se poate asculta şi online AICI.