Harta independenţilor la Cluj
Dinspre centru spre periferie, o spirală imaginară trasează harta spaţiilor în care se face teatru la Cluj. Clujenii merg la teatru. Sălile sunt pline în stagiunile ambelor teatre de repertoriu din oraş. Septembrie debutează cu deschiderea unei noi stagiuni la TNC şi TMS, o stagiune în care regăsim tot mai multe voci alte tinerilor regizori şi actori, lansaţi în mediul independent. Căutăm aceste locuri, ascultăm aceste voci pentru a vă recomanda spectacole ce abordează noi forme ale artelor performative.
Articol editat de , 25 august 2015, 19:10 / actualizat: 14 septembrie 2015, 11:49
Despre teatrul independent şi locurile în care îl găsim, vorbeşte reţeaua spaţiilor de joc pe care au format-o la Cluj în ultimii şase ani. Nodul reţelei e, fără îndoială, Fabrica de pensule. Prestigiul Fabricii în artele performative s-a consolidat cu Festivalul Temps dImages, care din 2009 s-a mutat la Cluj, după o primă ediţie bucureşteană. Am discutat cu Miki Branişte, directorul festivalului Temps d’Image şi al Asociaţiei ColectivA despre ce a însemnat Fabrica la deschidere în 2009 şi ce e ea azi pentru artistul independent:
De la intenţii până astăzi s-au modificat destul de multe lucruri, dar pentru anul 2009 Fabrica a fost un proiect care părea foarte puţin posibil în peisajul cultural românesc şi cred că şi oraşul Cluj are un rol în posibilitatea finalizării unui astfel de demers. Acest centru de artă contemporană e un proiect colectiv pentru care mai multe organizaţii de artă contemporană din zona artelor vizuale, a teatrului şi a dansului au colaborat. (Miki Braniște)
Din 2012 Fabrica susţine o stagiune de spectacole în Linia de producţie care e o alternativă originală a stagiunii din teatre. În ea regăsim producţiile organizaţiilor active în Fabrică (ColectivA și GroundFloor Group), spectacolele unor artişti afirmaţi între timp cu spectacole premiate, dar şi invitați din mediul independent din alte oraşe. O altă direcţie importantă de colaborare pe care Fabrica a deschis-o la Cluj vizează instituţiile teatrale care în ultimii ani au dezvoltat propriile programe dedicate dramaturgiei noi şi tinerilor artişti. Aceste producţii s-au regăsit în Linia de producţie din 2012 încoace şi în programul festivalului Temps d’Images din 2011 încoace.
Acasă
În 2008 a avut loc prima ediţie la Bucureşti, apoi din 2009 când am mutat festivalul la Cluj, eram destul de departe cu gândurile faţă de unde suntem acum. Această nevoie de sincronizare cu mediul internaţional al artelor performative a existat şi atunci, există şi acum, poate aceasta e puntea de legătură. În primele trei ediţii când am avut mai mulţi bani în bugetul festivalului, pentru că era un proiect susţinut de Uniunea Europeană, am reuşit să invităm mai multe spectacole internaţionale de o amploare mai mare. Ulterior, criza financiară simţindu-se tot mai mult a precarizat şi statutul artiştilor independenţi, aşa că am simţit că ar fi de bun augur ca susţinerea noastră să se îndrepte către artiştii din România, pentru că ei erau în primul rând cei care aveau nevoie de susţinere pentru a exista în continuare această scenă independentă la noi.(Miki Branişte)
Dacă mergeţi la teatru pentru a descoperi imaginea pe care o au artiştii asupra lumii în care trăim, zona independentă e locul în care aşteptările nu vă vor fi înşelate. Din toamnă, pe afișul Liniei de producție figurează și spectacolul Ghinga după Dan Coman (regia colectivă Leta Popescu, Andrada Lazăr şi Valentina Gabor) pe care vă recomand să nu îl ratați!
Oana Cristea Grigorescu
Radio Cluj poate fi ascultat online, AICI.