Tristeţi de şofer: astăzi, locul de parcare …
Problema locurilor de parcare a devenit explozivă în ţara noastră după 1989. În prezent sunt înmatriculate de aproape 2 ori mai multe autovehicule decât erau atunci, şi trebuie ţinut seama că parcurile auto ale marilor întreprinderi de stat au scăzut dramatic, ceea ce aduce un plus semnificativ către parcurile auto private. Mai mult, firmele mici şi mijlocii nu au garaje proprii, cum aveau cele socialiste, iar şoferii îşi parchează maşinile de serviciu acasă, sporind aglomeraţia.
Articol editat de , 26 august 2015, 15:18
De aici, nervi, tensiuni şi chiar conflicte între şoferi, care ajung să se bată pentru un loc de parcare.
În Cluj-Napoca, de pildă, parcul auto este imens, raportat la numărul de locuitori.
Comisar-şef Florian Dan, şeful SRPCIV Cluj, spune că în Cluj-Napoca sunt înmatriculate aproape 180.000 de autovehicule.
La acestea trebuie adăugate maşinile studenţilor, cca 25.000, plus cele care circulă în oraş dar sunt înmatriculate în alte judeţe, plus vizitatorii. Toate la un loc ridică numărul de autovehicule din Cluj-Napoca la vreo 230.000.
În privinţa locurilor de parcare, situaţia este complet nesatisfăcătoare.
În Cluj-Napoca există cca 30.000 locuri de parcare, dintre care 4.000 cu taxă, în zona centrală, şi restul cu abonament, în zonele rezidenţiale. (Iulia Perşa, de la biroul de presă al primăriei Cluj-Napoca)
Aflând toate acestea, nu poţi să nu te întrebi: de ce şi-o fi cumpărând oamenii atâtea maşini, cu care circulă mai ales prin oraş, un oraş conceput, la vremea lui, pentru un trafic de câteva sute de trăsuri şi căruţe, nu câteva zeci de mii de maşini?
Psihologul Daniel David pune asta pe seama nevoii de emancipare a românilor, care preferă, adesea, să-şi cumpere mai întâi o maşină decât o locuinţă.
Arhitecţii şi urbaniştii cunosc soluţiile, dar ele sunt greu de aplicat fără voinţa politică şi capacitatea administrativă corespunzătoare.
Problema locurilor de parcare nu se poate rezolva decât în contextul, mai larg, al fluidizării traficului. Un lucru e clar, nu se vor putea niciodată asigura locuri de parcare pentru toate maşinile din oraş. Trebuie găsite soluţii care să reducă numărul de maşini şi numărul de utilizări ale maşinilor, iar un transport în comun corespunzător este prima măsură de luat. (Şerban Tigănaş, preşedintele Ordinului Arhitecţilor din România)
În prezent, la Cluj-Napoca există 26.000 de locuri de parcare închiriate pentru locatarii din imobilele riverane. Dacă vine cineva în vizită, ori staţionează ilegal ori ocupă locul plătit de altcineva.
O soluţie ar fi ca parcările cu abonament să le fie rezervate plătitorilor doar între orele 18:00-08:00 iar pe parcursul zilei să fie disponibile, mai ales cele situate de-a lungul străzilor intens circulate. (arhitectul Serban Tigănaş)
Luând în calcul doar cele 180.000 de maşini înmatriculate la Cluj-Napoca, dacă i se asigură fiecăreia doar 7 mp, rezultă un necesar de parcări de 126 ha, luate din spaţiul public.
Personajul cel mai greu de stăpânit este acela care nu are un loc plătit de parcare, dar ocupă locul altuia când se află în deplasare, iar lângă casa lui pretinde să-i fie rezervat un spaţiu, gratuit, numit de cei ca el “loc de obraz”.
Dan Horea
Ascultă Radio Cluj online AICI.