Armin Petras revine la Sibiu
Iudaismul, creştinismul şi islamismul se înfruntă în ultima piesă scrisă de Lessing cu doi ani înainte de moartea sa, în 1779: Nathan înţeleptul.
Articol editat de , 14 septembrie 2015, 15:18
Teatrul ajută să ne distanţăm de lumea asta şi ne ajută să ne uităm cu alţi ochi la ea – spunea regizorul Armin Petras luni, 14 septembrie, la conferinţa de presă care anunţă premiera cu Nathan înţeleptul la Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu.
Sub dubla identitate de regizor și dramaturg, Armin Petras, alias Fritz Kater, este una din cele mai percutante voci ale teatrului contemporan german şi european. Director al teatrului Schauspiel Stuttgardt, Armin Petras a participat luni la Sibiu la conferinţa de presă care lansează premiera spectacolului Nathan Înţeleptul după Lessing în distribuţie exclusiv românească. În luna iunie, în cadrul FITS am avut ocazia să vedem premiera acestui spectacol cu distribuţie mixtă, româno- germană.
Munca mea se bazează pe coproducţii. Vrem să facem o coproducţie cu Sibiul, vrem să combinăm actori germani cu actori români pe scenă, dar avem ideea de a lucra şi cu actorii de la Oslo, pentru că vrem să ducem spectacolul şi în Norvegia. (regizorul Armin Petras)
TNRS anunţă avanpremiera sâmbătă, 19 septembrie, ora 19, iar premiera duminică, 20 septembrie, ora19. Distribuţia celor două reprezentaţii este formată exclusiv din actori ai TNRS şi beneficiază de participarea extraordinară a muzicianului Marius Mihalache. În 17 martie 2016 va avea loc premiera spectacolului la Schauspiel Stuttgart, cu distribuţie exclusiv germană, urmată de o serie de reprezentaţii la Teatrul Naţional din Oslo şi de un turneu la Luxemburg.
Spectacolul „Nathan înţeleptul”, după Gotthold Ephraim Lessing, în regia lui Armin Petras este rezultatul celei mai importante colaborări demarate de Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu cu Teatrul Naţional din Stuttgart. La fel ca toate spectacolele lui Armin Petras nici acesta nu se limitează la o simplă punere în scenă a unui text, ci urmăreşte să citească în el actualitatea temei intoleranţei religioase, a ameninţării terorismului şi recrudescenţei rasismului în Europa imigraţiei anului 2015.
Tema piesei şi structura textului, gândită pentru a lucra cu actori din ţări şi culturi diferite, vorbeşte despre diferenţele religioase care amorsează o spirală a violenţei. Toate au de a face cu situaţia actuală din Europa, şi nu numai din Europa, ci din întreaga lume. Dacă ne uităm la toţi emigranţii care vin, am senzaţia că Europa se reconstruieşte. (regizorul Armin Petras la conferinţa de presa de la Sibiu)
Centrul de greutate al spectacolelor sale îl constituie textul dramatic şi declară că îl interesează o piesă în măsura în care poate citi în ea o legătură cu locul în care lucrează şi cu problemele prezentului. În acelaşi timp, expandarea textului în imagine este o caracteristică a teatrului său, abundent în elemente vizuale cu valoare simbolică şi în proiecţii video. O distopie a lumii în disoluţie, Nathan Înţeleptul după Lessing, explorează graniţele apartenenţei la o confesiune şi pune în discuţie intoleranţa religioasă, o temă care îşi dovedeşte actualitatea în contextul valului de imigranţi cu care se confruntă Europa.
Oana Cristea Grigorescu