Ascultă Radio România Cluj Live

De cine sau de ce ne e frică?

Este aproape imposibil să privim realităţile lumii de azi şi să nu realizăm că tot ceea ce se întâmplă în jurul nostru stă sub semnul unui conflict al civilizaţiilor. Mişcări de populaţii, suspiciuni, temeri, proteste zgomotoase şi legi pripite, toate alcătuiesc un ansamblu de stări care dau expresie fricii care ne domină în faţa acestor fenomene care bulversează calmul vieţii unei societăţi îmbătrânite şi blazate, aşa cum este societatea europeană.

De cine sau de ce ne e frică?
Foto: De cine sau de ce ne e frică?

Articol editat de Carmen Sas, 19 septembrie 2015, 09:12 / actualizat: 23 septembrie 2015, 11:26

De ce ne este frică în realitate? De valurile parcă interminabile de imigranţi, care bat după azil la uşile Europei? De lipsa de viziune a liderilor europeni, care îşi calculează subtil câştigurile pe care le pot avea de pe urma acestor nefericiţi? Sau de cultura şi religia acestor oameni, cu care lumea noastră s-a mai confruntat dur cu secole în urmă?

Soarta imigranţilor este departe de a fi rezolvată, cu toate că încercăm să nu abdicăm de la valori precum ospitalitate, toleranţă sau deschidere care au făcut din Europa o casă a popoarelor. Aceste valori sunt reciproce şi trebuie să fie asumate în primul rând de cei care deschid porţile emigranţilor dar mai ales de aceşti oameni mânaţi de disperare, care îşi caută la noi o casă. Aici încep rezervele în faţa unei probleme, care rezolvată pripit poate duce la o criză identitară şi de convieţuire enormă într-un continent şi aşa răvăşit de conflicte. Prezenţa acestor mase de oameni zgomotoase la porţile Occidentului ne mai arată nouă europenilor o mare slăbiciune: lipsa de vitalitate. Un continent care îmbătrâneşte vertiginos şi care biologic este în declin are toate motivele de îngrijorare în faţa unei lumi mult mai vitale şi cu o demografie explozivă. Nu trebuie să uităm că istoria se schimbă nu doar prin războaie, ci mai ales prin naşteri, iar aici înfrângerile sunt mult mai răsunătoare şi căderile mult mai mari.

Dar problema care rămâne acută pentru Europa este teama de ne asuma identitatea creştină, mai ales în faţa acestor migratori moderni care au o  cultură religioasă primitivă, dar poate mult mai puternică decât a noastră, al cărei motor este Islamul. Islamul nu mai este de mult o religie pierdută la marginea Europei, ci ni se prezintă astăzi adânc implantată, cu drept de cetate, chiar în inima marilor metropole, care mai demult erau faima creştină a continentului. Se impune încet şi subtil ca un acceptabil mod de viaţă, disciplinat, primar, fără pretenţiile unei mântuiri obţinute prin asceză şi lepădare de sine. Poţi rămâne acelaşi om primar, fără niciun fel de schimbare interioară, în schimbul adeziunii la câteva reguli simple de disciplină şi supunere. Şi din acest punct de vedere, islamul poate fi atractiv pentru o Europă care îşi refuză rădăcinile creştine sau pentru oamenii care de mult şi-au pierdut aspiraţiile spirituale şi metafizice înalte.

Nu trebuie să uităm că o cultură creştină este mereu deschisă spre dialog şi convieţuire şi că ea îşi va impune propriul model de viaţă prin imitaţie. Islamul din acest punct de vedere are o defecţiune interioară, care duce în mod inevitabil la conflict. Prin însăşi structura sa de religie maniheistă, islamul împarte lumea în două: cea a islamului şi, implicit a păcii, şi cea din afara lui, adică a războiului; lumi care mai repede sau mai târziu se vor ciocni.

În calitate de creştini nu putem fi altfel de cum ne-a învăţat Domnul, dar nu trebuie să-I uităm îndemnul la înţelepciune şi acela de a înţelege vizionar lumea în care trăim. Prima salvare în acest sens este să nu uităm cine suntem, dar mai ales să nu cădem în ispita pe care Occidentul nu a ocolit-o, aceea de a pune creştinismul pe acelaşi plan cu islamul, nici măcar când vorbim de religii revelate, monoteiste sau de religii ale cărţii.

Cu toate acestea convieţuirea rămâne exerciţiul prin care Dumnezeu ne smereşte şi ne învaţă că numai împreună putem să devenim mai buni, dar până atunci trebuie să rămânem înţelepţi şi prevăzători.

 

Pr. Bogdan Ivanov

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi on line, AICI.

party
Special RCJ joi, 12 octombrie 2017, 15:53

A face de petrecanie

Expresia „a face de petrecanie” înseamnă a omorî pe cineva, cu varianta „a-şi face de petrecanie”, a-şi stopa singur...

A face de petrecanie
om bogat om sarac
Special RCJ luni, 28 august 2017, 15:41

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț

Da, omul acela cântat, lăudat şi compătimit, dat mereu exemplu de păstrător al tradiţiilor şi al sevei neamului. Omul nostru simplu nu are...

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț
limba_romana_apsa
Special RCJ miercuri, 16 august 2017, 19:12

Limba noastră-i o comoară?

„Limba noastră-i o comoară În adâncuri înfundată Un șirag de piatră rară Pe moșie revărsată.” Sunt primele versuri dintr-o...

Limba noastră-i o comoară?
gladiator roman
Special RCJ vineri, 28 iulie 2017, 15:15

Circul, mai presus de pâine

În Roma antică, un gladiator a murit la 22 de ani, celebru si adulat. Când i s-a facut inventarul, stupoare: în 3 ani, junele adunase, ca...

Circul, mai presus de pâine
Special RCJ vineri, 14 iulie 2017, 08:33

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!

Este fraza care conţine esenţa răului ce ne macină societatea şi economia. Parveniţii nu pot concepe că succesul nemeritat poate provoca şi...

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!
Special RCJ duminică, 2 iulie 2017, 10:24

Fiecare pasăre pre limba ei piere

Scandalul de sâmbătă de la Cluj, cu juna actriţă luată pe sus de jandarmi (pe motiv că a refuzat să plece de la un miting pe care-l sabota)...

Fiecare pasăre pre limba ei piere
Special RCJ marți, 20 iunie 2017, 14:39

Dor de Domnul Trandafir

1. Într-o şcoală clujeană cu pretenţii (deşi posesoare a unui număr remarcabil de derbedei), o dirigintă îşi “sacrifică” unul dintre...

Dor de Domnul Trandafir
Special RCJ vineri, 16 iunie 2017, 11:32

Fost-ai lele cât ai fost

Fost-ai lele cât ai fost, expresie care se pliază minunat pe realităţile noastre. O teorie des vehiculată afirmă că vremea politicii a trecut,...

Fost-ai lele cât ai fost