Ascultă Radio România Cluj Live

Premianții

Un spectacol de  teatru trebuie să lase și imaginația spectatorului să fie în mișcare, acesta  să își spună : A, despre asta e  vorba! ( Tudor Lucanu)

viskovitz
Foto: viskovitz

Articol editat de , 28 septembrie 2015, 08:00 / actualizat: 1 octombrie 2015, 14:07

Despre întrebările lumii în care trăim vorbesc cele trei spectacole care și-au adjudecat premiile ediției 2015 a Festivalului de Teatru Scurt de la Oradea.

Scurte fabule cu animale spun povești despre oameni în spectacolul Ești un animal,Viskovitz!, de la Teatrul Anton Pann din Râmnicu Vâlcea, câștigătorul premiului pentru cel mai bun spectacol.  Un joc liber inspirat de observarea lanțului trofic al evoluției de la celulă la vertebrate.

Textul pune fiecare animal într-o anumită țară.  Mi-am spus: hai să vedem cum e animalul acela, în țara respectivă, în locul respectiv,  să vedem cum și ce e el. Dacă ar fi să traducem animalul în om, cum ar fi acel om? E vorba despre oameni, despre noi, despre societatea noastă  văzută dintr-un punct de vedere foarte distanțat. Dacă punem totul pe animale, ne spunem că  nu e vorba despre oameni… Ba da, stai puțin!  Dar atunci pot să râd de lucrurile acestea, dar e un râs cu nuanțe pentru că te face să recunoști situațiile. (regizorul spectacolului Ești un animal, Viskovitz!, Tudor Lucanu)

Viskovitz e, pe rând, o celulă fără conștiință, un gândac avar,  un cintezoi vigilent, un melc narcisiac, un pește miop, un burete alcoolic, un rechin paricid… Din perspectiva eticii umane crima e motorul evoluției speciilor. Dar dacă omul e capătul lanțului trofic, crima se mai justifică? Premiul acesta recompensează inventivitatea regizorală și spiritul ludic al întregii echipe și nu mai puțin scenografia simplă, eficientă, funcțională în care proiecțiile video se integrează firesc.

Același tânăr regizor Tudor Lucanu și-a adjudecat și premiul pentru cea mai bună regie pentru spectacolul Emigranții Sławomir Mrożek de la Teatrul Național Cluj dar și  pentru spectacolul deja menționat ( Ești un animal, Viskovitz! de Alessandro Boffa).

Emigranții de Sławomir Mrożek, epurat acum de tema politică a supraviețuirii în societățile totalitare, pune în  discuție prețul plătit pentru atingerea idealului și definirea libertății:

Chiar dacă cele două personaje din piesă sunt din două lumi complet diferite, un intelectual și un proletar, sunt foarte asemănători, nici nu pot exista unul fără celălalt, privindu-i împreună libertatea capătă sens. (regizorul Tudor Lucanu)

Interpretul rolului AA, intelectualul din Emigranții, Matei Rotaru se întoarce la Cluj cu premiul  pentru cel mai bun actor, într-un rol ce oscilează nuanțat între cinism tăios și umanitate profundă.

Merită sau nu sacrificiul de a pleca, din diferite motive? Unii așa înțeleg că pot să îți ajute cel mai bine familia,  alții din cauză că se sufocă în țara sau în locul din care au plecat și unde nu se pot adapta. Eu încă nu am răspuns la întrebarea asta. Personajul meu încearcă să mascheze situația sub masca intelectualului. Crede, însă, că a făcut o mare, mare greșeală . E îngrozitor să recunoști că și tu ai aceleași probleme ca și alții, care sunt foarte diferiți de tine. Fiecare și-a pus la un moment dat problema dacă în altă parte, în alte condiții nu ar putea să face ceea ce crede că vrea să facă. Nu e ușor de răspuns la întrebarea Cum ar fi dacă aș pleca, ce s-ar întâmpla acolo, de ce rămân aici? Ce pot să fac dacă rămân?  (actorul Matei Rotaru)

Spectacolul Contra democrației de Esteve  Soler de la Teatrul Odeon București (regia Alexandru Dabija) a dat premiul pentru cea mai bună actriță, care i-a revenit Oanei Ștefănescu remarcabilă în multiplele roluri feminine din scenele scurte ale poveștilor despre violență, crimă și dezumanizare comise în numele democrației.

http://www.teatrul-odeon.ro/spectacole/contra-democratiei.htm

Lecția repetată a teatrului se întoarce la salvarea umanității noastre prin vis și fabulație, iar premiera Teatrului Regina Maria Oradea de duminică, 27 septembrie, cu musicalul Omul din la Mancha  de Dale Wasserman (regia Korcsmaros Gyorgy) confirmă valoarea și virtuozitatea trupei orădene într-un gen pe care îl cultivă cu consecvență și profesionalism: musicalul.

 

Oana Cristea Grigorescu

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI.

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj