Temele de acasă: necesitate sau povară?
Definite drept „sarcini încredinţate elevilor de profesorii de la şcoală spre a fi îndeplinite în timpul orelor din afara şcolii”, temele de acasă declanşează percepţii şi atitudini variate la elevi, părinţi sau profesori: unii le supraapreciază, alţii le resping, unora le produc fericire, altora suferinţă.
Articol editat de Carmen Sas, 30 septembrie 2015, 11:43
Ce simţi în momentul în care auzi cuvântul temă?
Răspunsurile primite de la elevi au fost variate.
- Mă stresează, aşa un pic, pentru că trebuie să le termin la timp.
- Pe mine nu mă stresează aşa de tare, de obicei mie nu-mi ia foarte mult timp ca să le fac, dar mă stresează temele de la sfârşitul săptămânii şi perioada vacanţei.
- Eu, atunci când aud cuvântul temă, simt că trebuie să exersez şi simt că îmi voi ocupa cu ceva timpul.
În opinia elevilor, temele de acasă sunt importante atâta timp cât înţelegi ce ai de făcut în temă. Tema este de folos deoarece te învaţă să repeţi informaţiile primite la orele de curs.
În momentul în care elevii întâmpină greutăţi în realizarea temelor, aceştia recurg la ajutorul părinţilor în cele mai multe cazuri:
Când nu înţeleg ceva, părinţii mă ajută, îmi explică destul de mult, câteodată chiar mă enervez cât îmi explică.
Părinţii au un rol foarte important în sprijinul, supravegherea şi formarea elevului. În ceea ce priveşte temele, aceştia spun că: sunt o necesitate atâta timp cât sunt date de către profesor într-un volum normal dar programa mi se pare extrem de încărcată şi temele exagerat de multe pentru că fiecare profesor consideră materia lui cea mai importantă.
Cu ajutorul temelor reuşeşti să vezi cât a reuşit să asimileze copilul din ceea ce a făcut la şcoală, ai o modalitate de control prin asta iar lui îi oferă ocazia de a lucra singur, de a se organiza şi de a-şi verifica cunoştinţele pe care ar fi trebuit să le dobândească la şcoală. (Părinţi)
În opinia profesorilor, temele au un rol important. În primul rând acestea stabilizează informaţia primită la clasă, au rolul de a recupera de a rezolva partea teoretică. Temele de acasă sunt necesare dar să nu fie prea multe şi prea grele, e bine ca acestea să se dea diferenţiat, dar nu întotdeauna se reuşeşte.
Chiar dacă pentru unii, temele de acasă sunt o plăcere iar pentru alţii o povară, psihologii spun că acestea sunt un lucru normal şi nu ar trebui să fie pentru copii motiv de stres şi presiune. Nu temele de acasă sunt generatoare de stări anxioase în rândul elevilor. Societatea cere copiilor performanţă, aceştia sunt evaluaţi prin note, astfel, temele de acasă reprezintă o unealtă logică de creştere a performanţelor.
Rodica Tulbure
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI.