Viitor optimist pentru afaceri în România
Liderii de business din România sunt încrezători atât în creşterea afacerilor lor în acest an, cât şi în evoluţia per ansamblu a economiei – arată concluziile studiului „O nouă viziune a creşterii” publicat joi, de EY România.
Articol editat de , 3 octombrie 2015, 18:00 / actualizat: 5 octombrie 2015, 11:03
Astfel, 40% dintre companiile incluse în acest studiu planifică o creştere semnificativă a cifrei de afaceri în 2015, cuprinsă între 10% şi 31%, în timp ce doar 27% estimează o creştere moderată a cifrei de afaceri, între 5% şi 10%. De asemenea, 55% dintre executivii care au răspuns la sondaj, sunt încrezători şi foarte încrezători în evoluţia economică a ţării.
Creşterea investiţiilor pentru 2015 s-a temperat uşor, pe măsură ce se apropie finalul anului.
Creșterea competitivității prin inovație și cercetare, creșterea brand-ului și digitalizarea au urcat tot mai mult pe agenda de business a companiilor în acest an. În consecinţă, liderii de afaceri se arată încrezători în potenţialul care se află în faţa lor şi se uită tot mai atent către noile oportunităţi pe care evoluția mediului de afaceri le deschide. Important este cum vor aborda aceste oportunităţi și cum îşi vor transforma avantajele competitive, construind o creștere sustenabilă. (Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România)
Creşterea numărului de angajați se temperează, însă mai este loc de creşteri salariale.
La începutul anului, 87% dintre companii estimau că vor crește salariile angajaţilor în 2015, procent care se menţine relativ ridicat. 80% dintre respondenţi declară că încă mai este loc de creştere până la sfârșitul anului. Companiile din IT și din energie şi utilităţi estimează cele mai mari rate de creștere a salariilor în anul curent.
Întrebaţi care sunt schimbările legislative care vor avea cel mai mare impact asupra afacerii pe mai departe, liderii de business au indicat între primele trei: reducerea TVA (31%), scutirea de la plata impozitului pe profitul reinvestit (26%) şi schimbarea regimului fiscal pentru liber-profesionişti.
Principalele trei provocări pe care executivii le identifică în domeniul lor de activitate sunt: competitivitatea scăzută (16%), retenția angajaţilor şi managementul talentelor (14%) şi presiunea pe preţ (13%). De partea cealaltă însă, principalele oportunităţi indicate de respondenți în sectorul lor sunt: exportul de servicii IT în afara României (16%), potenţialul de creştere a pieţei interne (13%), și avansul tehnologic (12%).
Referindu-se la factorii care definesc succesul pe piaţa locală în 2015, percepţia executivilor s-a schimbat pe parcursul ultimelor şase luni. Dacă, în februarie 2015, cei mai importanţi trei indicatori erau: rezultatele financiare, satisfacţia clienţilor şi cota de piaţă, în prezent, liderii de business se raportează diferit la elementele care definesc succesul în afaceri. Ei pun, aşadar, mai mult accent pe satisfacţia clientului (84% dintre respondenţi, faţă de 72% la începutul anului), apoi pe rezultatele financiare (66% dintre respondenţi, faţă de 68% la începutul anului) şi pe brand awareness (51% dintre respondenţi faţă de 41% la începutul anului).
Studiul EY România privind percepţia mediului românesc de afaceri pentru a doua jumătate a anului 2015 are la bază un chestionar care analizează percepţiile a 328 executivi de top provenind din organizaţii din diverse industrii. 14% dintre respondenți provin din companii cu cifra de afaceri mai mare de 50 de milioane Euro, 10% din companii cu cifră de afaceri între 10-50 milioane Euro, 38% cu cifra de afaceri între 1-10 milioane EUR și 38% sub 1 milion de EUR cifră de afaceri. 72% dintre aceste companii sunt companii româneşti.
Executivii au răspuns chestionarului EY România în perioada 16 iulie – 17 august 2015.
Redacția
Radio Cluj se poate asculta şi online AICI.