A cui e azi Europa?
A cui e azi Europa, a cetăţenilor ei, a celor ce îşi riscă vieţile pentru a ajunge să trăiască aici, a politicienilor? Războiul, migraţia, totalitarismul, comunismul, societatea de consumm, manipularea sunt temele spectacolelor din programul Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj (IIC 2015), teme ale prezentului recognoscibile nu doar pe agenda politică a Uniunii Europene, ci cu care se confruntă acut cetăţenii europeni. Teatrul Naţional Cluj lansează o întrebare: ce se ascunde în spatele sintagmei Europa noastră?
Articol editat de , 5 octombrie 2015, 12:05
Ce înseamnă unitatea europeană, ce înseamnă diferenţele în cadrul comunităţii europene, diferenţe atât sociale, cât şi politice şi mai ales estetice, pentru că noi suntem un teatru şi nu un forum politic. Apoi evident, problema emigraţiei, problema tulburărilor fără precedent din Europa datorită migraţiei masive din Siria, toate aspectele care ne costă zi de zi. Deşi suntem de destulă vreme în Uniune, cetăţeanul nu e conştient că orice decizie de la Bruxelles şi orice răspuns adecvat sau orice lipsă de răspuns din partea noastră îl costă, pentru că suntem legaţi cu fire foarte vizibile, dar şi invizibile de centrul Europei. Suntem europeni, dar doar cu vorba. Mă refer la cetăţeanul care nu crede că trebuie să se implice zi de zi în problemele europene. Ba da, trebuie să ne implicăm zi de zi pentru că sunt problemele casei noastre. (regizorul Mihai Măniuţiu, directorul Teatrului Naţional Cluj).
A V-a ediţie a Întâlnirilor Internaţionale de la Cluj (IIC 2015) debutează marţi, 6 octombrie, şi propune până duminică, 11 octombrie, spectacole de teatru, mese rotunde cu invitaţi din mediul teatral internaţional şi dezbateri legate de tema ediţiei, Europa noastră.
Conceput ca o vitrină de prezentare a producţiilor Teatrului Naţional Cluj în faţa invitaţilor internaţionali, manifestarea a adus o creştere a vizibilităţii şi performanţelor Naţionalului clujean de-a lungul ultimilor patru ani, recunoscute prin invitaţiile le festivaluri naţionale şi internaţionale, şi prin premiile obţinute de spectacolele şi artiştii trupei. O etapă a creşterii festivalului aşteptată de public este extinderea programului cu spectacole invitate din ţară şi din străinătate, condiţionată însă de creşterea bugetului evenimentului.
Condiţia emigrantului e tema spectacolului de debut al IIC 2015, spectacolul Emigranţii de Sławomir Mrożek, un spectacol în care tandemul actor-regizor a fost recent premiat la Festivalul de Teatru Scurt de la Oradea cu premiul pentru cea mai bună regie, Tudor Lucanu, şi cel mai bun actor în rol principal, Matei Rotaru.
Programul complet al manifestărilor poate fi consultat pe noul site al Teatrului Naţional Cluj, lansat în întâmpinarea evenimentului la finele lunii septembrie:
http://www.teatrulnationalcluj.ro/
Oana Cristea Grigorescu