Noul proiect de Lege a Turismului este deficitar și plin de inadvertențe
Ultimul proiect de Lege a Turismului, adoptat de Senat în luna septembrie și aflat în Biroul Permanent al Camerei Deputaților, este deficitar pentru industrie, conține numeroase inadvertențe și necorelări ale textului, susține conducerea Asociației Naționale a Agențiilor de Turism din România.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 5 octombrie 2015, 10:49 / actualizat: 6 octombrie 2015, 10:07
În prezent, proiectul este trimis pentru raport la Comisiile pentru industrii și servicii, buget, finanțe și bănci, administrație publică și administrarea teritoriului, respectiv Comisia juridică, de disciplină și imunități.
De la momentul postării în dezbatere publică a proiectului de lege au fost nenumărate întâlniri între reprezentanții ANAT și comisia de la Senat. Ca urmare a acestor întâlniri și pentru o reglementare cât mai bună a activității agențiilor de turism, ANAT a transmis Senatului mai multe amendamente care ar fi trebuit preluate conform discuțiilor bilaterale avute. Observăm acum că propunerile la Legea Turismului au fost ignorate, proiectul initial de lege rămânând neschimbat, (Aurelian Marin, președinte ANAT).
Noul proiect de lege continuă să aibă definite două categorii de agenții de turism (art. 3, punct 1), cu licențe diferite, agenții turoperatoare și detailiste.
Prima categorie poate contrui pachete proprii pe care să le vândă direct sau indirect, iar a doua poate doar revinde pachetele turoperatorilor.
În practică, nu mai există agenție de turism care să nu-și realizeze și să-și vândă propriul pachet. Prin urmare, nu le putem numi detailiste. ANAT a propus o singură categorie de agenții de turism, cu aceeași licență definită ‘agenție de turism turoperatoare’ – operator economic care organizează și comercializează servicii de călătorie, inclusiv pachete de servicii, și/sau facilitează achiziționarea de servicii de călătorie care fac parte dintr-o formulă de călătorie asistată.
Față de situația actuală, în care societățile de asigurări evită încheierea polițelor de asigurare contra riscului de insolvență și faliment, obligatorii pentru obținerea licenței de agenție de turism, ANAT a considerat necesară introducerea prin lege a posibilității de a acoperi acest risc și prin alte intrumente de răspundere, precum scrisoarea de garanție bancară sau alte documente financiare reglementate și aprobate de Autoritatea în Turism. (Lucia Morariu, prim vicepreședinte al ANAT).
Un alt exemplu care contravine prevederilor Constituției (art. 45) privind libertățile economice și prevederilor Codului Civil este art. 50 al proiectului de lege prin care agenția turoperatoare și cea detailistă trebuie să încheie obligatoriu un contract de mandate, iar pe pachetul turistic este necesar să apară denumirea turoperatorului, mai precizează conducerea ANAT.
Art. 46, alin. 4 prevede că neanunțarea sau neridicarea licenței va duce la refuzul asiguratorului agenției de a despăgubi pachetele turistice vândute în această perioadă, până la ieșirea hotărârii judecătorești de intrare în insolvență.
Același articol, însă paragraful 3, menționează faptul că este obligația agenției să anunțe ministerul de depunerea unei cereri de insolvență deschisă inclusiv de un creditor.
Conform poziției conducerii ANAT, aceste articole pun într-o situație ingrată turiștii lipsindu-i în totalitate de protecție.
Alina Nechita