Ziua Mondială a Educaţiei
La mulţi ani tuturor dascălilor! Luni, 5 octombrie, este Ziua Mondială a Educaţiei, pe care n-am trecut-o cu vederea, deşi am avut surpriza să constat că printre şcolari n-a fost marcată cu prea mult entuziasm. Micuţilor le place şcoala, le plac prieteniile pe care le leagă în timp ce învaţă lucruri interesante, dar uită să-şi felicite educatorii:
Articol editat de , 5 octombrie 2015, 18:26
Îmi place să merg la şcoală pentru că învăţăm chestii…să citim, să socotim. Ne cunoaştem colegi noi, prieteni…Şi e bine să ai mulţi prieteni.
Am aflat azi dimineaţă că e Ziua Mondială a Educaţiei, dar nu am felicitat-o pe doamna învăţătoare.
Care e lucrul cel mai frumos pe care elevii l-au învăţat de la dascălii lor?! Deocamdată nu ştiu, dar speră că-şi vor da seama în curând. Important este că respectul faţă de dascăli încă mai există. Sigur, respectul se câştigă.
Corina Pop, profesoară de istorie: Există respect din partea elevilor acolo unde se ştie impune respectul. A fi profesor înseamnă a fi dascăl, numai că dascălul nu mai este ce a fost în vremea poveştilor noastre. Mulţi dintre noi suntem, în continuare, într-o naivitate frumoasă şi vrem să credem că avem un cuvânt de spus în societate şi putem să formăm generaţii în sensul frumos al cuvântului.
Dascălii formează generaţii şi, totuşi, profesia în sine nu mai este atractivă.
Alexandru Dudău, profesor de limba română şi limba latină: Societatea tinde să facă o distincţie foarte clară între vocaţie şi meserie. Şi pentru că profesia de educator este considerată o vocaţie, ajunge să fie desconsiderată ca meserie. Profesia în sine nu mai este atractivă. Aspectul financiar este simbolic pentru rolul social al educatorului. El nu mai este asumat de comunitate ca atare. Aş sublinia că vocaţia nu-i un apostolat. Pentru a sădi ceva, profesorul are nevoie de un teren fertil. E necesară o coeziune între părinţi, profesori, elevi…dar în primul rând un management performant. Cred că un minister al educaţiei care să fie concentrat pe un design educaţional şi nu pe peticirea unui sistem, ar aduce o schimbare cu adevărat importantă.
Se poate face performanţă în învăţământul românesc?
Cu Siguranţă DA! Atâta vreme cât dascălul îşi găseşte rostul la catedră, atâta vreme cât părinţii îşi găsesc rostul ca părinţi şi elevul îşi redescoperă rolul de elev, a conchis Smaranda Graur, directoarea Colegiului Naţional Gheorghe Şincai din Cluj-Napoca.
În concluzie: respectul stă la baza tuturor relaţiilor interumane. Am întâlnit elevi care au fost cuceriţi de dascălii lor şi invers. Iar acolo s-a născut performanţa.
Alina Vigoniuc
Radio Cluj se poate asculta şi online AICI.