Ascultă Radio România Cluj Live

O altfel de ereditate

Atunci când facem apel la ereditate invocăm biologia ca explicaţie pentru trăsături, gene sau comportamente, mai mult sau mai puţin înţelese.

O altfel de ereditate
Foto: Bogdan Ivanov

Articol editat de , 24 octombrie 2015, 06:00 / actualizat: 24 octombrie 2015, 8:09

A devenit aproape un clişeu să pui pe seama eredităţii tot ce nu poţi înţelege din evoluţia biologică sau din comportamentul unui om, care astfel se absolvă pe sine în faţa unor realităţi de care nu este responsabil.

În privinţa eredităţii bolilor lucrurile sunt asumate de medicină, care încearcă să înţeleagă profilul biologic al unui om în relaţie strânsă cu rudele mai apropiate sau mai îndepărtate.

Ereditatea nu ne plasează doar într-un lung şir de existenţe umane, dar este responsabilă şi de tragedii, atunci când ne pune în faţă boli sau suferinţe ce au ca geneză tocmai moştenirile biologice ale strămoşilor. Dintre acestea, singura ereditate din faţa căreia nu poţi să te sustragi este moartea. Pentru aceste suferinţe e greu să găseşti explicaţii logice sau morale şi de cele mai multe ori sfârşesc ca revolte ale omului în faţa lui Dumnezeu. Exemple tragice de astfel de înrudiri ale suferinţei, prezente în literatura universală conduc spre concluzia că omul trăieşte de fapt prin ceilalţi şi că de felul în care îşi construieşte propria viaţă transmite sau nu o ereditate pozitivă.

Dacă această lege dramatică a eredităţii biologice există, şi pe care de multe ori nu o putem influenţa, trebuie să ştim că există o lege a eredităţii sufleteşti, de care suntem direct răspunzători.

Prin naştere, sufletul unui copil moşteneşte şi zestrea genetică a sufletelor părinţilor lui, din care nu lipseşte păcatul strămoşesc, dar şi predispoziţia celorlalte păcate ale lor. Păcatul originar este expresia acestei eredităţi, pe care omul o moşteneşte şi o transmite ca un dat al fiinţei lui, dar pe care este chemat să o depăşească printr-o asumare sfântă a vieţii.

Ereditatea sufletească este moştenirea implacabilă sub povara căreia omul este condamnat să se prăbuşească.

Dacă vorbim de ereditatea sufletească trebuie să ştim că botezul pe care îl administrăm copiilor reprezintă tocmai scoaterea lor de sub povara acestei eredităţi şi responsabilizarea lor faţă de propriile acţiuni viitoare.

Practic omul scapă de o povară care este ereditatea şi dă peste o alta care este libertatea. Din acest moment, omul devine responsabil asupra propriilor fapte, de care trebuie să fie conştient că le trăieşte nu doar din perspectiva propriei existenţe, cât mai ales din responsabilitatea pentru ce transmite sufleteşte celor care vor trăi după el. Dumnezeu şi Biblia accentuează o anumită ereditate a păcatului, perceput ca o pedeapsă de care riscă să se facă vinovaţi şi cei care vor trăi la multe generaţii după cei care au greşit şi, în special copiii.

Cu ce este vinovat un copil pentru felul imoral în care a trăit părintelui său?

Este o întrebare la care Dumnezeu nu ne răspunde direct, dar o face indicând că este util şi pedagogic, când suntem pe marginea unei ispite, să ne gândim că poate alegerea noastră va influenţa multe generaţii de după noi. Aici putem fi siguri că vieţile noastre se înlănţuie şi că toţi suntem suntem moştenitorii faptelor făcute de cei ce au trăit înainte de noi. Evident că această exprimare are un caracter moral, ce vine să accentueze responsabilitatea omului pentru răul pe care îl poate face şi despre care trebuie să ştie că nu apasă doar asupra lui, ci şi asupra celor care vor trăi după el. Omul atunci când face răul nu se întinează doar pe sine, ci pe toţi cei care trăiesc împreună cu el.

Este greu să scăpăm de ereditatea biologică, dar putem scăpa de ereditatea sufletului, dacă alegem să transmitem copiilor noştri, alături de exemplul personal, propria noastră sănătate sufletească, de care au atâta nevoie.

 

Pr. Bogdan Ivanov
Radio Cluj se poate asculta şi online AICI.

party
Special RCJ joi, 12 octombrie 2017, 15:53

A face de petrecanie

Expresia „a face de petrecanie” înseamnă a omorî pe cineva, cu varianta „a-şi face de petrecanie”, a-şi stopa singur...

A face de petrecanie
om bogat om sarac
Special RCJ luni, 28 august 2017, 15:41

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț

Da, omul acela cântat, lăudat şi compătimit, dat mereu exemplu de păstrător al tradiţiilor şi al sevei neamului. Omul nostru simplu nu are...

Omul simplu, dar cinstit și cu bun simț
limba_romana_apsa
Special RCJ miercuri, 16 august 2017, 19:12

Limba noastră-i o comoară?

„Limba noastră-i o comoară În adâncuri înfundată Un șirag de piatră rară Pe moșie revărsată.” Sunt primele versuri dintr-o...

Limba noastră-i o comoară?
gladiator roman
Special RCJ vineri, 28 iulie 2017, 15:15

Circul, mai presus de pâine

În Roma antică, un gladiator a murit la 22 de ani, celebru si adulat. Când i s-a facut inventarul, stupoare: în 3 ani, junele adunase, ca...

Circul, mai presus de pâine
Special RCJ vineri, 14 iulie 2017, 08:33

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!

Este fraza care conţine esenţa răului ce ne macină societatea şi economia. Parveniţii nu pot concepe că succesul nemeritat poate provoca şi...

„Dacă ai fi în locul lor, şi tu ai face la fel”!
Special RCJ duminică, 2 iulie 2017, 10:24

Fiecare pasăre pre limba ei piere

Scandalul de sâmbătă de la Cluj, cu juna actriţă luată pe sus de jandarmi (pe motiv că a refuzat să plece de la un miting pe care-l sabota)...

Fiecare pasăre pre limba ei piere
Special RCJ marți, 20 iunie 2017, 14:39

Dor de Domnul Trandafir

1. Într-o şcoală clujeană cu pretenţii (deşi posesoare a unui număr remarcabil de derbedei), o dirigintă îşi “sacrifică” unul dintre...

Dor de Domnul Trandafir
Special RCJ vineri, 16 iunie 2017, 11:32

Fost-ai lele cât ai fost

Fost-ai lele cât ai fost, expresie care se pliază minunat pe realităţile noastre. O teorie des vehiculată afirmă că vremea politicii a trecut,...

Fost-ai lele cât ai fost