Spargerea canonului narativ (cronicile FNT)
În măsura în care e invitat la festivaluri în țară și străinătate Spargerea e un spectacol reprezentativ pentru Teatrul Național Craiova. E un spectacol al generației celei mai tinere, e primul spectacol profesionist făcut de Dragoș Alexandru Mușoiu, e primul lui spectacol făcut într-un teatru profesionist. A avut parte de o distribuție de primă mână. (Mircea Cornișteanu, directorul Teatrului Național Craiova)
Articol editat de , 26 octombrie 2015, 11:13 / actualizat: 7 noiembrie 2015, 13:54
Claudiu Bleonț, Angel Rababoc și Adrian Andone interpretează un trio aberant. Trei prieteni din vremea armatei, acum adulți cu profesii intelectuale, devin protagoniștii unui jaf armat la o casă de schimb valutar. Comedia neagră sfârșește tragic, iar faptul divers se convertește într-o radiografie a societății românești spusă cu nerv și umor.
http://www.fnt.ro/Program/Spargerea/
Nu povestea, ci modul în care e relatată scenic face interesul spectacolului Spargerea inspirat de nuvela lui Răzvan Petrescu (Jaf armat) pe care regizorul debutant Dragoş Alexandru Muşoiu o semnează și adaptează pentru scena de teatru.
În logica multitasking a cotidianului, cronologia faptelor e înlocuită de multiplele puncte de vedere ale personajelor implicate în jaf, ceea ce sparge liniaritatea narativă și solicită spectatorul să refacă firul logic al faptelor. În public la FNT unii spectatori au fost derutați, alții au sesizat vitalitatea spectacolului.
La Craiova tinerii creatori sunt stimulați să își realizeze proiecte, iar Festivalul Național de Teatru e locul descoperirii vocilor tinere aflate la debut, spre care își îndreaptă atenția tot mai mult teatrele din țară.
Noi am început acest proiect de invitare a tinerilor regizori acum cinci ani. Anual, în mod organizat, organizăm un concurs pentru tineri regizori și scenografi, și în fiecare an primim 15-20 de poriecte. Anul ăsta pentru că nu am avut inimă ca dintre doi să aleg unul , am declarat câștigători doi, Leta Popescu și Andrei Măjeri, doi clujeni. Sigur că este o șansă și este o mare bucurie și pentru mine și pentru actori să lucreye cu actori tineri care gndesc ca în anul 2015 despree ccum se face teatru. (Mircea Cornișteanu, directorul Teatrului Naţional „Marin Sorescu”, Craiova)
Fiecare festival, fie că își propune explicit sau nu, are în vedere tinerii creatori. Sigur, nu putem face o segregare pe vârste, nici nu e de dorit, dialogul între genereații este bsolut obligatoriu. Trebuie să ne uităm cu mul mai mult interes către ei, să le dăm șansa, să îî ajutăm să se exprime, să ne amintim că fiecare dintre noi la un moment dat s-a întrebat. Ei, și acum ce fac, încotro mă întrept. (Oltița Cântec, președinta AICT România)
Oana Cristea Grigorescu