Cluju-i fruncea! (cronicile FNT)
S-a încheiat marți, 27 octombrie, cu ultimele două reprezentații cu Apolodor după Gellu Naum (spectacol concert de Ada Milea) prezența consistentă a Teatrului Național Cluj la Festivalul Național de Teatru de la București . E poate un moment de bilanț al construcției trupei și al diversificării repertoriului urmărit consecvent în ultimul deceniu. Vorbim despre patru spectacole cu opt reprezentații ale Naționalului clujean care oferă un spectru larg al genurilor reprezentate: de la teatru absurd la farsă tragică, teatru realist psihologic până la muzical pentru copii și adulți. Mein Kampf de George Tabori în regia lui Alexandru Dabija a deschis festivalul în fața unei săli arhipline la Teatrul Național București (TNB):
Articol editat de , 28 octombrie 2015, 12:18 / actualizat: 7 noiembrie 2015, 13:53
Mein Kampf cred că a avut succes. La sala mare a TNB e mai ușor să îți dai seama pentru că e mai multă lume și atmosfera e mai relaxată când sunt mai mulți în sală. A fost un succes, a pus lumea pe gânduri și cred că și-a atins scopul spectacolul. E un rol care îmi place (Schlomo Hertzl), îmi place să îl joc împreună cu colegii mei , iar spectacolul, deși nu pare la prima vedere, e unul foarte curajos și foarte necesar mai ales acum. (actorul Ionuț Caras, interpretul rolului Schlomo Hertzl în Mein Kampf)
A urmat multipremiatul spectacol Emigranții de Sławomir Mrożek în regia lui Tudor Lucanu și UbuZdup! după Alfred Jarry în regia lui Tompa Gábor.
La Ubu au fost două seri diferite. La Odeon e mai intim și pentru mine serile astea două au fost mai dificile ca în alte dăți la Odeon. Aici în schimb, față de reprezentațiile de la Cluj, publicul a rezonat foarte bine cu toate aluziile politice. Poate că exact cam asta se întâmplă de ceva timp la noi în țară, vis a vis de „azi la guvernare, mâine la închisoare” și viceversa. În sensul ăsta publicul avea urechea mai fină, e mai obișnuit…
Făcând o sumă, până acum Teatrul Național din Cluj, cu un record de patru spectacole în FNT, lucru care nu s-a mai întâmplat de ani de zile, reușește prin toată oferta asta pe care o aduce să ofere publicului bucureștean o imagine, să întredeschidă puțin ușa să vadă cam ce facem noi acolo, la Cluj. (actorul Ionuț Caras, interpretul rolurilor Fratele Tibergiu și Ocnașul revoluționar în UbuZdup!)
Apolodor după Gellu Naum completează imaginea diversă pe care trupa Teatrului Națioanl Cluj a lăsat-o spectatorilor și invitaților festivalului. Virtuozitatea e poate atributul actorilor clujeni, demonstratat la FNT,
Important e că trupa și-a putut proba valoarea, dar în nici un caz asta nu trebuie considerată un summum, o împlinire, ci trebuie să pornim de aici și să demonstrăm continuu că știm să muncim, că suntem o echipă foarte puternică și că Teatrul Național Cluj e unul din Teatrului Național Cluj).
Oana Cristea Grigorescu