Ascultă Radio România Cluj Live

Democraţia specta(c)torilor – Temps d’Images #8

Cine crede c-a văzut tot ce se poate vedea la teatru se înşală.  Trebuie să vină la spectacolele festivalului Temps d’Images #8 pentru a experimenta postura spectatorului deranjat din comoditatea sa pasivă, implicat activ în procesul scenic.

Democraţia specta(c)torilor – Temps d’Images #8

Articol editat de , 9 noiembrie 2015, 13:57 / actualizat: 9 decembrie 2015, 11:05

Caz generic, performance-ul fără actori şi regizor al artistului bulgar Alexander Manuiloff, Statul. Ne aflam duminică seară în Sala Studio a Fabricii de pensule vreo sută de oameni aşezaţi în careu în jurul unei mese pe care se afla doar o cutie plină cu scrisori. Sub masa, un coş de gunoi. Unicul reflector din spaţiu lumina o scrisoare aşezată peste capacul cutiei. După 3 minute de linişte, 5 de şoapte derutate, 7 de scepiticism, primul spectator s-a ridicat, a mers direct la masă, a deschis scrisoarea. Ne-a citit-o. Au urmat alţii, pe rând sau 2-3 deodată. Am aflat astfel despre cazul tânărului bulgar care şi-a dat foc în piaţa publică în anul 2013, în semn de protest faţă de disfuncţiile statului, de abandonul pe care îl resimt cetăţenii săi. Corupţia, lipsa de perspectivă individuală dar şi a unei întregi generaţii sunt printre cauzele acestui gest extrem:

Tema acestui performance e democraţia şi societatea, cum funcţionează ele, cum se formează regulile şi cum se asigură o ambianţă democratică. Dar e imposibil să vorbeşti despre democraţie într-un mod nedemocratic. De exemplu, sala italiană de teatru cu publicul pasiv în scaune pe de o parte, şi scena care le vorbeşte pe de altă parte, nu asigură condiţii democratice de expresie. E un regim autoritar al scenei faţă de public. Aşa că m-am întrebat cum poţi vorbi democratic în teatru, mai ales că acesta pare demodat în modul în care gândim azi democraţia. Aceste două idei nu se împacă: teatrul şi democraţia. Aşa că trebuie să reinventăm teatrul pentru ca acesta să fie capabil să vorbească eficient despre democraţie. (Alexander Manuiloff, autorul spectacolului Statul)

statul

Publicul a ales limba engleză ca limbă de comunicare în spectcol, ceea ce a făcut dificil accesul la subtilităţile textelor scrisorilor şi implict la argumentaţia personajului principal care ne vorbeşte doar prin scrisori, cu atît mai mult cu cât în cazul unui artei conceptuale e esenţial accesul direct la idei şi de aceea, poate, în reprezentaţia de duminică scopul a fost atins doar pe jumătate. Jumătatea plină a paharului e dată de atitudinea publicului la final. După epuizarea scrisorilor şi aprinderea luminii în sală în jurul mesei o mână de tineri a rămas să răsfoiască textele, să dezbată tema implicării civice a individului în mersul societăţii. Ce altă relaţie cu actualitatea străzii de azi putem dori mai mult de la teatru?

Din nefericire acest spectacol nu s-a jucat în Bulgaria. De doi ani şi jumătate încerc să îl joc dar mă lovesc doar de refuzuri, oamenii nu au curaj. L-am testat iniţial cu nişte prieteni într-un bar, voiam să văd dacă oamenii reacţionează la concept. Sunt invitat acum în multe locuri  în Europa, dar  l-am jucat doar în afara Bulgariei şi niciodată acasă. (Alexander Manuiloff, autorul spectacolului)

Alexander Manuiloff este un scriitor bulgar premiat, ale cărui piese și scenarii au fost montate în Bulgaria, Praga, Berlin și SUA. Scenarist al mai multor filme care au circulat în turneu la numeroase festivaluri internaționale. Selectat ca unul dintre puținii bursieri străini ai festivalului de teatru Theatertreffen 2014 din Germania, Alexander este primul scriitor bulgar căruia i s-a prezentat un text la cel mai important forum teatral din Berlin, în anul următor. Participant la programul de schimburi al Drama League, New York, 2012. Laureat al Premiului Organizației Scriitorilor Bulgari pentru cel mai bun debut al unei cărți de ficțiune (pentru ”Film”, 2004). Bursier al Universității Charles, Praga, în 1999 și al Fundației Americane TFAS, 2005. Cărțile lui au fost publicate în Bulgaria, Germania și SUA, iar articolele sale jurnalistice au primit distincții oficiale din partea Asociației Jurnaliștilor Europeni. Alexander este un artist recomandat de canalul germano-francez TV ARTE. (CV extras de pe siteul fetivalului)

 

Oana Cristea Grigorescu

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj