Corp comun – Temps d’Images #8
Nu cred în coincidențe fatidice. Cred în capacitatea artiștilor de a radiografia lumea în care trăim, de a sesiza simptomele suferințelor societății, sincopele și disfincțiile statului ce se vor exprima în crize încă nedeclanșate. Războiul era tema Festivalului Național de Teatru de la București (FNT), Corp comun e tema festivalului Temps d’Images clujean. Să fie doar o speculație ce ține de coincidențe nefericite sincronizarea artiștilor cu actualitatea?
Articol editat de , 14 noiembrie 2015, 13:27
Acum două săptămâni finalul FNT a cedat scena străzii, care a polarizat atenția noastră. Emoția și solidaritatea socială s-au îndreptat spre victimele incendiului de la Colectiv, au coagulat mișcarea socială care cere imperativ asanarea clasei politice românești. Dacă statul e garantul siguranței cetățenilor săi, accidentul de la București s-a convertit simbolic în expresia corupției care viciază funcționarea statului.
Azi, 14 noiembrie, e ultima zi a festivalului Temps d’Images la Cluj, care se încheie sub șocul atentatelor teroriste de la Paris din noaptea trecută (vineri spre sâmbătă, 13 spre 14 noiembrie). Credeam în capacitatea Europei Unite de a oferi nu doar un model economic și cultural, ci și un spațiu al libertății individuale. Azi noapte Franța și-a închis granițele, statele europene anunță măsuri de întărirea securității frontierelor. De azi se ridică noi întrebări asupra mijloacelor cu care statele europene își protejează cetățenii, mai ales că va urma un nou val de solidaritate internațională cu noile victime, alte valuri de islamofobie.
Războiul era tema FNT, Corp comun e tema festivalului clujean. E poate doar o speculație ce ține de coincidențe nefericite sincronizarea artiștilor cu actualitatea, dar e suficient să să ne gândim la confirmarea pe care a adus-o istoria câtorva opere intrate în patrimoniul cultural al umanității pentru a valida etimologia numelui Cassandrei, ca prezicătoarea inspirată, cel mai adesea, îndoliată.
sursa foto Le Monde
Oana Cristea Grigorescu