Atentatele de la Paris: rolul esenţial jucat de social-media
Securitate
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 16 noiembrie 2015, 13:42 / actualizat: 16 noiembrie 2015, 17:31
Nevoia de informare, de a-ţi asigura familia şi prietenii că te afli în siguranţă, găzduirea unor necunoscuţi care se aflau blocaţi pe străzi… În seara zilei de 13 noiembrie reţelele de socializare au avut un rol esenţial.
Din cauza atentatelor, numeroşi oameni au fost blocaţi cîteva ore în Paris. Unele străzi şi staţii de metrou erau închise, zonele atacurilor securizate. Utilizatorii care se aflau în acele zone vulnerabile şi care, din motive de securitate, nu erau lăsaţi de poliţie să plece, au postat fotografii cu locurile unde se aflau.
Pentru toţi cei aflaţi în regiunea pariziană în seara de vineri era important să comunice, să dea veşti despre ei, să îi anunţe pe cei apropiaţi că sunt teferi. Facebook a reacţionat imediat şi a pus la dispoziţie o aplicaţie prin care utilizatorii semnalau faptul că se aflau în siguranţă.
La bază, această aplicaţie a fost lansată pentru catastrofe naturale. A fost inaugurată de preşedintele facebook, Mark Zuckerberg, cu ocazia cutremurului din Nepal. După atentatele din capitala Franţei, aplicaţia a fost rapid adaptată şi a putut fi folosită de parizieni.
Hashtaguri de solidaritate
Imediat după atentate, în seara de vineri a apărut pe twitter hashtagul #porteouverte (uşi deschise). Locuitorii din Paris propuneau oricărui necunoscut să se adăpostească la ei acasă. Adresa şi codul de intrare în clădire precedau cuvintele-cheie. La ora 1,00 o utilizatoare cu numele Clara scria «Vous êtes les bienvenus, rue Général Renault dans le 11e. Possibilité de dormir».(Sunteţi bineveniţi, strada G.Renault, în arondismentul 11, puteţi rămîne şi dormi peste noapte).
În numai două ore, s-au dau 200.000 de mesaje #porteouverte!
În ziua următoare, sâmbătă, a apărut alt hashtag foarte util: #rechercheParis (căutare în Paris). Sute de mesaje cu acest text s-au dat şi pe facebook şi pe twitter, însoţite de fotografiile celor care erau căutaţi de rude sau prieteni. Sperând că va avea noutăţi, Eleonore scria: «S’il vous plaît, si vous l’avez vu, faites-le savoir. Elle était au Petit Cambodge. SVP partagez». (Vă rog, daţi-mi de ştire dacă aţi văzut-o. Vă rog distribuiţi. Se afla la Petit Cambodge – unul dintre locurile unde s-au tras focuri de armă – N.tr. ) Acest tweet a avut 5000 de redistribuiri!
Donare de sânge
Internauţii nu s-au mulţumit doar să comunice pe reţelele de socializare, au mers şi au donat sânge. Însă apelul şi mobilizarea au continuat şi în mediul online.
Dacă după atentatele din ianuarie de la Charlie Hebdo a circulat celebrul #JesuisCharlie, acum solidaritatea s-a materializat prin hashtagul #PrayforParis. (Să ne rugăm pentru Paris). În statul Indiana, un student a ţinut deasupra capului în timp ce asista la un meci de baschet un panou cu acest text. De-aici a pornit acest mesaj în mediul online.
Pînă în prezent, #PrayforParis a depăşit 3.5 milioane de utilizări!
Preluare RFI Internationale
Traducere şi adaptare: Anca Mureşan Bota
Radio Cluj se poate asculta şi online AICI: