Povești și târg de sezon țesute cu dichis
În cadrul evenimentului ”Textilia – Povești și târg de sezon țesute cu dichis” desfăşurat de joi, până duminică, 19-22 noiembrie, la Bastionul Croitorilor, participații au avut parte de patru zile intense de discuții, lecții și expunere cu vânzare, în contextul meșteșugului și a interesului pentru tradiție și comunitate.
Articol editat de cristina.rusu, 23 noiembrie 2015, 13:47 / actualizat: 23 noiembrie 2015, 16:34
Manageri de afaceri sociale, artiști, designeri, meșteșugari și specialiști în marketing s-au reunit cu scopul de a-şi îmbogăți cunoștințele în materie de promovare a produselor tradiționale și artizanale.
Bijuterii lucrate manual, covoare ţesute, textile pentru casă, gentuţe de lână, obiecte decorative, rochii pictate manual sunt doar câteva din produsele care puteau fi cumpărate în cadrul târgului.
Meşteşugarii romi au prezentat la acest târg o mulţime de produse lucrate manual. Clopoţei din alamă, coşuri împletite din nuiele, linguri de lemn, cutii de bijuterii lucrate din piele, bijuterii din argint sunt doar câteva din produsele care se aflau pe standul lui Horvath Gheorghe, un expozant impresionat de numărul mare de vânzări.
Din câte se pare oamenii apreciază ceea ce facem. (Horvath Gheorghe)
La acest eveniment l-am întâlnit şi pe reprezentantul Asociaţiei Textilia, Balogh Tibor, care împreună cu soția sa au accesat fonduri europene și au deschis un atelier de ţesătorie manuală şi croitorie în satul bunicilor.
Ideea de bază a fost deschiderea unui atelier de meşteşuguri într-o zonă destul de izolată dar cu un istoric foarte bogat în acest domeniu. Am deschis atelierul în comuna Sic şi încercăm să păstrăm anumite meşteşuguri tradiţionale, încercăm să determinăm oamenii să facă asemenea obiecte realizate prin procedee tradiţionale şi nu numai. Pe de altă parte, acest proiect are şi o latură socială. Prin intermediul atelierului am căutat persoane din categorii vulnerabile care nu au posibilităţi de a-şi găsi foarte uşor un loc de muncă şi nu au pregătire în domeniu. La angajarea acestora am oferit şi un curs de calificare şi acum încercăm să realizăm lucruri frumoase ca să susţinem locurile de muncă şi să continuăm ideea noastră de a păstra tradiţiile şi de a activa în domeniul de meşteşuguri. (Balogh Tibor)
Monika Konya este dintr-un sat de lângă Miercurea Ciuc şi face voluntariat la Asociaţia Socială ProdArt.
Activitatea asociaţiei se bazează pe crearea de produse tradiţionale în cadrul atelierului de croitorie şi broderie.
Încercăm să combinăm produsele moderne cu cele tradiţionale, să creem o cale să ajungă la oameni şi tradiţia. (Monika Konya)
Marea majoritate a expozanţilor prezenţi la târgul de sezon Textilia dezvoltă o afacere socială. De la organizatorul târgului, Raluca Ocean, am aflat ce înseamnă o afacere socială:
Afacerile sociale s-au înfiinţat în urma unor granturi primite de la Uniunea Europeană. Mărimea acestora variază, sunt afaceri care au 4 angajaţi plus un manager. În general sunt afaceri care activează în domeniul serviciilor şi meşteşugului. Când vorbim despre o afacere socială vorbim despre angajaţi care provin din grupuri vulnerabile şi despre un profit care se reinvesteşte în comunitate. Dacă este să o comparăm cu o afacere tipică, scopul afacerilor sociale este să ajungă la acelaşi nivel calitativ ca şi afacerile tipice. De aceea, chiar dacă vorbim despre promovarea unei afaceri sociale, în final ceea ce se vinde e calitatea produsului. (Raluca Ocean)
Evenimentul ”Textilia – Povești și târg de sezon țesute cu dichis” a fost organizat prin fonduri europene de către organizaţia Climb, asemenea evenimente încearcă să creeze un climat unde persoanele care dezvoltă afaceri sociale să-şi poată vinde produsele.
Rodica Tulbure
Radio Cluj se poate asculta și online, AICI.