Ascultă Radio România Cluj Live

Anotimpurile stărilor omenești la Teatrul Național Târgu Mureș

Vivaldi e cunoscut de toată lumea, chiar și de cei care nu știu că ascultă Vivaldi sau Anotimpurile. E destul să chemi un taxi, sau să ajungi într-un aeroport sau supermarket și se aude fie Mica serenadă de Mozart, fie  Anotimpurile lui Vivaldi. (coregraful Gigi Căciuleanu)

Anotimpurile stărilor omenești la Teatrul Național Târgu Mureș

Articol editat de , 27 noiembrie 2015, 12:46 / actualizat: 9 decembrie 2015, 11:04

Anotimpurile lui Gigi Căciuleanu caută omul, descriu coagularea și disoluția relațiilor umane citite în anotimpurile stărilor omenești. Vivaldi și Anotimpurile îl readuc pe coregraful-regizor Gigi Căciuleanu la Teatrul Național Târgu Mureș, cu acest nou spectacol a cărui dramaturgie îmbină dansul cu sugestii vizuale și teatrale extrase din patrimoniul cultural universal:

Atunci când faci apel la simboluri foarte puternice este și ușor și foarte greu. Este ușor pentru că imediat, în subconștientul spectatorului, faci apel la imagini pe care le-a mai trăit dar, în același timp, trebuie să îl faci să iasă din aceste clișee; așa e imaginea ultimei cine care are, bineînțeles, referința creștină, dar eu am vrut să sugerez o cină laică, în care se produc niște ruperi de relații. Momentele statice în care oamenii stau la masă, ajung ca relațiile lor să se strice pentru că asta e toamna: ai mâncat tot ce s-a copt și s-a cules, și înspre noiembrie, ca acum, începe un moment de desfacere a relațiilor. Homo hominem lupus… Eu m-am jucat cu această nemilă dintre oameni, ca să o aduc înspre nemila față de tine însuți.  (coregraful Gigi Căciuleanu)

Sonetul boric nr. 7 de Beney Zsuzsa recitat de actrița Monica Ristea sugerează concluzia acestui eseu coregrafic despre nestatornicia sentimentelor și relațiilor umane.

Tu să-i fi fost iubirii mele eul,

Iubit sălbatic, laș…

Spectacolul nostru vorbește despre anotimpurile vieții, de la primii fiori până la iubirea care se diluează și se pierde, de la anotimpurile profesiei noastre, la anotimpurile lumii, pentru că referințele culturale sunt bogate; de la păcatul originar, la cina cea de taină și de la Wilhelm Tell la Livada de vișini. Cred că absolut tot se găsește în spectacolul ăsta sunt, de fapt, anotimpurile lui Gigi Căciuleanu. (actrița Monica Ristea)

Sala de bal, cu care se deschide spectacolul, e azi sala de fitness. Aici corpurile actorilor păstrează memoria dansurilor de societate, transformate în timp în ringul unde se antrenează luptele relațiilor interumane. Astfel, în spectacol, nici anotimpurile nu mai contorizează procesele transformărilor naturii:

 Să spui că iarna nu e doar o iarnă meteorologică , nu este numai iarna vieții, ci este și o iarnă de moment. La fel ca primăvara, caut acea forță de moment a ghiocelului care pătrunde prin zăpadă. Și Carmina și aceste Anotimpuri, câteva ale lui Vivaldi, câteva ale mele și câteva ale actorilor, exprimă ideea că trăim atâtea anotimpuri câte clipe avem. (coregraful Gigi Căciuleanu)

După precedentul succes de la Teatrul Național Târgu Mureș, Compania Liviu Rebreanu, cu Carmina Burana, acum Vivaldi și Anotimpurile confirmă ideea că actorii inspiră coregraful:

Acești oameni nu intră în nicio categorie, mă inspiră foarte mult, îi iubesc, se joacă foarte ușor, au intenția mișcării foarte clară; în momentul când le dau o mișcare, nu o fac în abstract, ci o concretizează imediat; e ceea ce fac actorii de obicei. (coregraful Gigi Căciuleanu)

 

Distribuţia:

Bordás Attila, Cristina Iuşan,Csaba Ciugulitu, Mihai Crăciun, Costin Gavază, Anca Loghin, Rareş Budileanu, Raisa Ane, Luchian Pantea, Georgiana Gherghu, Claudiu Banciu, Mihaela Mihai, Delia Martin, Cristina Holtzli, Alexandru-Andrei Chiran, Tiberius Vasiniuc, Sergiu Marocico, Bianca Fărcaş, Cristian Iorga, Laura Mihalache, Erika Domokos, Gabriela Bacali, Denisa Badea, Claudiu Ştian, Robert Oprea, Ștefan Mura.

Realizare decor, design costume și concept afiș: Măriuca Ignat

Text: Sonet Baroc n:7 de Beney Zsuzsa, traducerea Paul Drumaru

Light design: Daniel Klinger

Asistent coregrafie: Cristina Iuşan

Asistent regie: Laurenţiu Blaga

 

Oana Cristea Grigorescu

 

Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI.

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Teatrul Maghiar
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 13:31

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici...

2015 la TMS
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj