Semnificaţiile colindatului
Articol editat de , 24 decembrie 2015, 06:00 / actualizat: 24 decembrie 2015, 8:33
Am primit explicaţii despre semnificaţiile actului de a colida de la etnologul Silvestru Petac (Muzeul Etnografic al Transilvaniei), care a studiat obiceiul colindatului, în special în sudul Transilvaniei, în jurul Orăştiei.
Actul de a colinda e un act cu încărcătură augurală, în care se contopesc mai multe limbaje. Avem de fapt un sincretism în care gestul ceremonializat, dansul, muzica, versul, toate aceste limbaje converg spre a releva câteva semnificaţii esenţiale, cu care se identifică mesajul colindatului.
Acest mesaj e unul care caută să aducă puterea sacrului în interiorul comunităţii, în mijlocul colindătorilor. E un act care vizează o reordonare a lumii pe principiile vieţii: pe principiul binelui, al frumuseţii, al vitalităţii.
Colinda este de fapt o “poveste” cântată, în care avem de-a face cu personaje puse în situaţii ideale. Junele, fata de măritat, ciobanul, gazda, vânătorul, toate aceste personaje apar în colinde în ipostazele lor arhetipale.
Strigătura în cadrul colindatului
Avem de-a face cu un dialog între feciori şi fetele de măritat, între masculinitate şi feminitate. Erosul apare ca element central şi fundamental al acestei relaţii, e un principiu ordonator şi cel care armonizează lumea, avand conotaţiile primordialităţii.
Dansul
Dansul, în cadrul colindatului, apare în doua forme: dansul femeilor din casă şi dansul fetelor de măritat şi, pe de altă parte, avem, în sudul Transilvaniei, şi un dans al căluşerilor. În cele din urmă, semnificaţiile sunt aceleaşi: dansul e un simbol care trimte spre ordonarea lumii, spre vigoarea masculină, sănătate, vitalitate.
Jocul fetelor în casă e varianta veche, prezentă în tot spaţiul transilvănean. Jocul cu caluşerul e o modalitate relativ recentă (începutul secolului XX) prin care dansul e prezent în cadrul colindatului.
În concluzie
Colindatul este un act dedicat vieţii, în tot ce are ea pozitiv. Lumea se regenerează prin cuvânt, prin joc şi prin gestul ceremonializat. Toate aceste elemente conduc spre crearea unei lumi aflate la începutul ei, o lume sub bune auspicii.
Cât despre colindatul la oraş…
E o diferenţă de implicare în actul colindatului. Acesta presupune nu doar să stai să asculţi o colindă, ci şi să îţi apropriezi mesajul ei, să participi, alături de colindători, la ceea ce se creează prin cuvânt. Or, în oraş, totul se petrece mai la suprafaţă. La sat, adâncirea în fiinţă a actului colindatului e încă perceptibilă.
Ioana Bindea
Foto: Informaţia Zilei, colindat în ceată