Ascultă Radio România Cluj Live

2015 la TMS

Retrospectiva teatrală 2015 la Teatrul Maghiar de Stat Cluj e descrisă concis în programul afişului lunii ianuarie, din care nu lipseşte nici una din premierele remarcabile ale  anului trecut, pe care vi le recomand. Toate au supratitrare în limba română, propun teme ce rezonează cu prezentul vieţilor noastre.

Teatrul Maghiar
Foto: Teatrul Maghiar

Articol editat de , 5 ianuarie 2016, 13:31 / actualizat: 21 ianuarie 2016, 14:23

http://www.huntheater.ro/havi_musor.php?mm=1

9 ian. Amerika după Franz Kafka, regia Michal Dočekal , poate cel mai împlinit scenic spectacol al anului trecut la TMS, vorbeşte despre iluzia lumii libere bruiată de ameninţarea  autorităţii represive.

Franz Kafka a fost primul autor care a descris automatizarea şi mecanizarea societăţii moderne fără să se refere la industrializare, ci la mecanismele impersonalizării relaţiilor umane. Şi aceasta e o temă la fel de actuală ca acum mai bine de optzeci de ani. Principala temă a romanului e descoperirea lumii de către eroul principal, iar diversitatea lumii e reprezentată de pământul numit Amerika. Nu e  Statele Unite, ci undeva,  Amerika, o lume cu conotaţii foarte puternice în Europa. Cred că  semnificaţia simbolică e mai puternică pentru noi, în Estul Europei, închisă până nu demult, şi fără posibilitatea de a experimenta personal ce înseamnă acest loc. Deşi, asta poate nu e foarte important, nici Kafka nu a  vizitat niciodată America, deci acest pământ al utopiei e locul unde personajul principal se confruntă cu realitatea. Am înţeles că şi noi aici, în ţările post comuniste, în ultimele trei decade am fost confruntaţi cu realitatea lumii libere, cu societatea liberă. Iar această confruntare nu e atât de pozitivă şi neproblematică cum credeam înainte de a o cunoaşte.(regizorul ceh Michal Dočekal).
12 ian. Breaking the Waves, dramatizarea semnată Vivian Nielsen după filmul omonim al lui Lars von Trier, regia Tom Dugdale. O specialitate a teatrului maghiar clujean, variantele de scenă ale filmelor celebre îşi găsesc în teatru personaje originale în interpretări memorabile.

Unul din motivele pentru care am făcut acest spectacol e că am dorit să prezentăm propria perspectivă asupra temei. Noi, ca realizatori ai spectacolului, nu puteam ignora faptul că filmul există. Dacă adaptez ceva şi ignor varianta originală e ca o minciună pentru mine. Nu e onest faţă de original.  Trebuie să acceptăm că există deja un film, originalul poveştii, şi acesta e motivul pentru care am dorit să ieşim din acel tipar,  dar în acelaşi timp să reflectăm asupra a ceva ce deja există. Iar spectacolul nostru e ca un implicit dialog între amintirile despre acest film şi ce a reieşit încercând să îl uităm. Altfel nu puteam face propriul nostru spectacol. (regizorul american Tom Dugdale)

14 ian. #cântecdelebădă după Cehov, spectacol de performance semnat de Sinkó Ferenc, poate cel mai inovator şi curajos spectacol al anului trecut, explorează exigenţele şi limitele raportului nostru cu tradiţia.

A fost un proces excepţional, chiar dacă pentru mine a fost o experienţă nouă, provocatoare în sensul că a trebuit să învăţ un alt limbaj scenic, şi anume limbajul mişcării.  E ca şi cum aş cunoaşte numeroase limbi romanice ca spaniola, franceza sau româna şi ar trebui să învăţ portugheza; limbi înrudite, dar totuşi diferite. (actorul Sándor Keresztes)

26 ian. Dorinţa de Franz Xaver Kroetz, regia István Albu, ridică indirect o întrebare: cum putem face viaţa posibilă de vreme ce instinctele ne conduc peste puterea de reglementare a raţiunii?

István Albu este un regizor foarte tânăr care  este în căutarea limbajului lui specific, dar care construieşte spectacolul urmărind cu o sensibilitatea aparte modul în care actorii reacţionează la propunerea de text şi de stil. (dramaturgul András Visky)

28 ian. Recviem pentru un spion de Georg Tabori , regia Mihai Măniuţiu, o comedie neagră altoită pe drama psihologică şi farsa poliţistă.

M-a interesat bineînţeles povestea, cine oare a trădat dintre cei trei spioni? Unul se pare că a trădat, sau poate  toţi trei, poate nici unul, e greu de aflat. E mai multe decât o poveste poliţistă şi m-a interesat că ştie să facă din povestea asta un adevărat labirint, al oglinzilor, cu posibilitatea de a amesteca în mod coerent stiluri diferite de a face teatru. (regizorul Mihai Măniuţiu)

Anul teatral 2016 începe la TMS în 8 ianuarie cu Iulius Cesar de William Shakespeare. Aşteptat cu mari speranţe, regizorul Silviu Purcărete propune o viziune atemporală a acestei tragedii politice, într-un spectacol stufos,  mai degrabă eliptic, cu puternice metafore de imagine.

De la trădare şi asasinat  politic la spulberarea iluziilor lumii libere şi comedie neagră  sau confruntare cu tirania instinctelor premierele memorabile ale anului 2015 la TMS reconfirmă valoarea trupei şi mai ales, programul managerial al deschiderii teatrului spre comunitatea largă a spectatorilor indiferent de limba maternă. Un program urmat cu consecvenţă şi succes de 25 de ani, pe care teatrul i-a sărbătorit în decembrie 2015 cu Showcase 25.

 

Oana Cristea Grigorescu

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cronica prescurtată miercuri, 6 ianuarie 2016, 12:52

Consolidarea – 2015 în teatrul independent

2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin.  Am vorbit frecvent la acest microfon despre...

Consolidarea – 2015 în teatrul independent
Cea mai periculoasă carte din lume?
Cronica prescurtată marți, 5 ianuarie 2016, 10:40

Cea mai periculoasă carte din lume?

De ce trebuie publicat Mein Kampf?  se intitulează editorialul numărului din decembrie al revistei franceze Magazine litteraire. Tot în...

Cea mai periculoasă carte din lume?
Anul tinerilor la TNC
Cronica prescurtată luni, 4 ianuarie 2016, 13:13

Anul tinerilor la TNC

Începutul de an sugerează bilanţul partial, de la jumătatea stagiunii teatrale. Vă propun să parcurgem săptămâna aceasta teatrele clujene...

Anul tinerilor la TNC
În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată luni, 21 decembrie 2015, 14:01

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016

Sfârșitul de an e vremea bilanțului, momentul când ne întrebăm ce am realizat,  încotro mergem mai departe, mai ales că lumea în jur...

În cultură accentul face diferența – Radio Cluj spre 2016
Cronica prescurtată marți, 15 decembrie 2015, 12:31

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC

Compoziţiile somptuoase ale Herminei Csata se împlinesc în sălile festive ale Muzeului de Artă Cluj, unde pot fi văzute până în 10 ianuarie...

Harta şi teritoriul liniei – Hermina Csata la MAC
Cronica prescurtată vineri, 11 decembrie 2015, 13:04

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană

Clujul şi Baia Mare au intrat în finală pentru stabilirea oraşului din România care va deţine în 2021 titlul de Capitală Culturală...

Clujul în finala pentru Capitală Culturală Europeană
Cronica prescurtată joi, 10 decembrie 2015, 13:38

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj

  O premieră atipică propune duminică, 13 decembrie, ora 18.30, Opera Naţională Română Cluj-Napoca cu Bal mascat de Giuseppe Verdi,...

Tradiţia nu e scrisă în partitură- Bal mascat la ONRCluj
Cronica prescurtată miercuri, 9 decembrie 2015, 16:52

Showcase 25, un sfert de secol de teatru pentru comunitate

Showcase 25 e genericul sub care se desfășoară la Teatrul Maghiar de Stat Cluj (între 9 și 13 decembrie) microstagiunea dedicată...

Showcase 25, un sfert de secol de teatru pentru comunitate