Consolidarea – 2015 în teatrul independent
2015 a fost anul consolidării independenţilor în teatrul alternativ, la Cluj cel puţin. Am vorbit frecvent la acest microfon despre spectacolele de la spaţiul Reactor de creaţie şi experiment, despre teatrul comunitar al trupei Create. Act. Enjoy, despre proiectul focus atelier al Asociaţiei Reciproca, despre spectacolele de limbă maghiară de la ZUG.zone, iniţiative recente ale tinerilor artişti independenţi.
Articol editat de , 6 ianuarie 2016, 12:52 / actualizat: 21 ianuarie 2016, 14:20
Ne-am dorit foarte mult ca spaţiul să aibă o identitate a lui şi în nici un caz nu doream ca o trupă să dea identitatea locului. Nu vrem să scoatem oameni în faţă, ci, cumva, spaţiul să fie deschis cât mai multor oameni, de aceea la început nu am avut nici un fel de criteriu de selecţie. În timp spaţiul şi-a creat singur criteriile. (actorul Doru Taloş, Reactor de creaţie şi experiment )
Am pornit de la ideea că teatrul şi arta pot exista oriunde şi aproape oricând. De asta până în martie 2014 nici nu am simţit nevoia unui sediu. Ne-am descurcat plimbându-ne dintr-un loc într-altul, asta şi pentru că cel puţin primul an şi jumătate am jucat foarte mult în ţară şi la câteva festivaluri internaţionale (actriţa Diana Buluga, Create. Act. Enjoy)
Scopul Focus Atelier este tocmai de a lărgi această idee a implicării societăţii în procese artistice şi pe de ală parte, a implicării artei în societate. Fiecare participant va descoperi ceva nou, ce nu ştia că există. Va descoperi metode de implementare a lucrurilor de care auziseră, şi vorbim despre teatru politic despre care am auzit cu toţii dar nu ştim exact ce înseamnă. Nu ştim nici noi ce impact ar putea avea la Cluj, sau pentru studenţii Facultăţii de Teatru şi Televiziune Cluj. Noi, organizatorii acestor ateliere, nu suntem experţi nici în teatru politic, nici în video-jurnalism şi suntem şi noi curioşi să participăm. Cu siguranţă ediţia a doua va fi construită strategic după învăţămintele pe care le vom trage din această primă ediţie. (regizoarea Leta Popescu, Reciproca)
Anul acesta în martie va urma ediţia a II- a cu focus pe educaţie, o problemă la care membrii asociaţiei sunt sensibili. Focus Atelier e însă şi o dovadă a mobilităţii şi comunicării dintre artiştii din mediul independent care se regăsesc unii în proiectele altora şi constituie nodurile vii ale reţelei independenţilor din România.
Fie că e vorba de mici trupe cu sau fără sediu sau de spaţii independente, mişcarea teatrală independentă a cunoscut din 2009, de la înfiinţarea Fabricii de pensule şi mutarea festivalului Temps d’Images la Cluj o etapă de stabilitate şi creştere a numărului trupelor independente. Coerenţa propunerilor estetice independente vine din asumarea dramaturgiei noi şi abordarea unor teme absente din repertoriile teatrelor ce vizează teatrul angajat, teatrul social, documentar şi zona de performance.
Clujul are două festivaluri de arte performative dedicate teatrului independent: Temps d’Images şi independNET care se adresează unui public diferit, format în ultimii şase ani de trupele independente, în pofida precarităţii condiţiilor de lucru şi finanţare a proiectelor lor.
… şi poftiţi la teatru , în 15 ianuarie!
http://fabricadepensule.ro/events/ghinga-linia-de-productie-5/
Oana Cristea Grigorescu