Modelăm suflete sau creștem roboți?
La sfârşitul anului 2015, Ministerul Educației Naţionale a lansat în dezbatere publică trei variante de modificare a planurilor-cadru pentru gimnaziu, care conțin și o serie de propuneri controversate, printre acestea aflându-se şi reducerea orelor de muzică.
Articol editat de , 15 ianuarie 2016, 15:17 / actualizat: 16 ianuarie 2016, 7:46
Pe reţelele de socializare au început dezbateri pe acest subiect. Dacă sistemele de educaţiei din alte părţi ale lumii pun mare accent pe muzică fiind considerată materie esenţială în educaţie, iată că la noi acest lucru nu este foarte important, recurgându-se chiar la reducerea numărului orelor de muzică.
Cum este privit acest aspect de către dascăli am aflat de la Maria Leşe profesor de muzică la Colegiul Naţional “George Bariţiu.”
Profersorii de muzică și așa se confruntă cu un număr destul de redus de ore. Dacă dorești să faci ceva, în școală, cu o parte dintre copiii talentați este extraordinar de greu. Dacă se mai reduce și ora care este în programă va fi imposibil să mai lucrezi cu o parte dintre elevi. Muzica este o disciplină pe care lumea nu are cum să o perceapă și de aceea mulți nu au cum să realizeze implicația acesteia, asupra dezvoltării elevilor. Totul ține de senzorial. Muzica este disciplina care-i face, sufletește, mai buni. Aici, practic este locul unde se descoperă talentele. (Maria Leşe profesor de muzică la Colegiul Naţional “George Bariţiu)
Elevii spun că în timpul orelor de muzică reușesc să-și exprime sentimentele care prin vorbe nu se pot exprima atât de ușor. Ora de muzică este o oră importantă pentru ei.
Artiști renumiți au început să-și exprime punctul de vedere în ceea ce priveşte reducerea numărului de ore de muzică din școli:
Nu cred că este normal să elimini unica modalitate de a-l apropia pe copil de univers. Muzica vorbește în primul rând, înaintea cuvântului. Cum să-l lipsești pe copil de unicul lucru care-i dezvoltă sensibilitatea? (Soprana Elena Potopea, Opera Română din Cluj)
A învăța muzică este foarte util pentru viitorul interior al fiecărui elev, dar mai ales în descoperirea unor noi talente. La ora de muzică copiii învață să intoneze, învață tainele muzicii. De aici începe formarea ca om, ca personalitate și mai ales aceștia pot descoperi că au talent. ( Constantin Andrei, profesor de chitară la Academia de Muzică “Gheorghe Dima”)
Este o tragedie tot ceea ce se întâmplă. Eu cred că acești copii care și așa sunt martirizați de sistemul actual de învățământ nu fac altceva decât să care niște valize uriașe. Sunt gârboviți de la această vârstă și au o singură șansă să mai lucreze cu spirirtul și cu sufletul, acolo, la orele de muzică. Dacă și bucuria asta le-o furăm nu le mai rămâne nimic. Poate că asta dorim să facem din ei, niște mici roboței care să răspundă la comandă, la butoane, la tastări. Uităm de cel mai frumos lucru pe care îl avem, sufletul. (Cornel Groza, dirijorul Corului Filarmonicii Transilvania şi al Corului Cappella Transylvanica)
Cercetările realizate demonstrează rolul esenţial pe care îl are muzica în dezvoltarea armonioasă a fiecărui copil. Beethoven spunea: Muzica este graiul sufletului. Ea stârneşte în noi nu instinctele ci gândurile cele mai profunde.
De noi depinde dacă sunetul muzicii se va mai auzi sau nu în şcoli.
Rodica Tulbure
Radio Cluj se poate asculta şi online AICI: