Bizonul și parcarea
De câte ori n-aţi auzit expresia “nu de-aia mi-am luat maşină ca să circul cu autobuzul” (sau cu taxiul, cu bicicleta, pe jos)?
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 22 ianuarie 2016, 09:27 / actualizat: 24 ianuarie 2016, 8:34
E adevărat, maşina a ajuns o necesitate. Pentru unii. De fapt, sunt chiar puţini cei care n-ar avea cum să se descurce fără patru roţi sub popou, fiindcă una e să te duci cu maşina de la domiciliu până la o destinaţie aflată, să zicem, la 15-20 km, şi alta e să înghesui traficul mergând din cartier până-n centru, cale de 2-3 km.
Din nefericire, în fiecare dimineaţă şi după-amiază, se pot vedea lungi coloane de tărăboanţe motorizate în care circulă doar şoferul.
De ce? Fiindcă nu de-aia şi-a luat bizonul maşină ca să meargă cu transportul în comun, unde, bag sama, pute, e înghesuială şi, mai grav, nu te remarcă nimeni pentru urletul motorului şi stilul agresiv de conducere.
Grozăvia se desăvârşeşte când vezi cum se parchează: absolut cum vor muşchii omului de la volan.
Blocând intrări în curţi, staţii de autobuz, linii de tramvai sau ocupând locuri de parcare plătite de alţii. Anul trecut, tramvaiele clujene au fost blocate de 130 de ori de maşini staţionate aiurea in gabarit. Cauza reală? O lege stupidă, tipică Justiţiei române, le-a interzis Primăriilor să mai decidă ridicarea autovehiculelor staţionate ilegal.
Scuza standard? Nu sunt destule locuri de parcare.
Stimaţi concetăţeni, nici n-au cum să fie!
În Cluj-Napoca erau înmatriculate, la finele lui 2014, aproape 180.000 de autovehicule, în mare majoritate autoturisme. La ele se pot adăuga cel puţin 25.000 de maşini aduse de studenţi, plus câteva mii înmatriculate în alte judeţe, dar ai căror proprietari locuiesc în Cluj, plus miile aflate în tranzit.
Cele cu baştina în oraş vor avea nevoie, în stilul de folosinţă pomenit, de câte 3 locuri de parcare: unul acasă, unul la serviciu şi câte unul în diversele locuri unde boierul motorizat se duce. Cele din tranzit vor ocupa şi ele câteva mii de locuri pe zi.
Conform datelor furnizate de Primărie, în oraş există aprox. 40.000 locuri de parcare, cu abonament sau cu plată. După alte păreri, sunt de-abia 20.000…oricum, mult prea puține.
Un mic calcul aritmetic ne arată cât teren ar ocupa parcările obsedant invocate.
Dacă vom atribui fiecărui loc de parcare o suprafaţă de 3,5 x 2,5 m (mai mici sunt bune doar pentru Matiz-uri sau Smart-uri), rezultă 8,75 mp pentru fiecare maşină. Să reducem la 8 mp. Incă 8 mp la serviciu, plus încă 8 mp la magazine, restaurante, baruri etc rezultă 24 mp de maşină.
24 mp x 210.000 maşini (am luat un minim) = 5.040.000 mp, adică 504 ha!!!
Suprafaţa municipiului Cluj-Napoca este de 180 kmp, adică 18.000 ha. Cu drumuri, case, blocuri, dealuri, parcuri, Pata Rît şi Someş cu tot.
Vă daţi seama cât ar trebui demolat şi amenajat pentru a face aceste parcări uniform pe toată întinderea oraşului? Chiar şi aşa, însă, bizonul modern nu va parca la mai mult de 50 de metri de destinaţie, iar dacă nu găseşte loc exact acolo unde vrea, staţionează ilegal.
Concluzia logică: o bună parte a parcărilor ar rămâne nefolosită, cum e cazul celor de la stadion, Sala Polivalentă sau Piaţa Mihai Viteazu.
Urbaniştii au descoperit, încă din anii ’70, că oricât ai extinde reţeaua de drumuri şi parcări şi oricât le-ai lărgi, unicul efect va fi creşterea numărului de maşini. Asta fiindcă omul, dacă vede că este loc, îşi (mai) ia o maşină.
Soluţia, arhicunoscută şi aplicată de mult în Occident, este stimularea transportului în comun şi inhibarea circulaţiei cu autoturismul personal.
Fiţe mai puţine, civism mai mult.
Dan Horea