Cum suntem înșelați de reduceri!
Sezonul de reduceri crează frenezie în rândul tuturor oamenilor. Majoritatea abia aşteaptă această perioadă a anului pentru a-şi cumpăra tot felul de haine, accesorii sau electronice la preţ redus.
Articol editat de cristina.rusu, 23 ianuarie 2016, 06:00 / actualizat: 25 ianuarie 2016, 8:10
Ce nu ştiu oamenii este că de foarte mulţi ani predomină un fenomen de înşelăciune în sezonul de reduceri.
Ce se întâmplă de fapt cu preţurile aflăm de la comisarul şef adjunct al Direcţiei Judeţene pentru Protecţia Consumatorilor Cluj, Ioana Katona:
Până la acest moment s-au semnalat abateri de la legislația în vigoare, marea majoritate a neregulilor se referă la o practică comercială înșelătoare, așa cum este descrisă de Legea 363 și anume la anunțurile făcute de comercianți cu privire la faptul că ar exista reduceri de valori destul de mari: 70-80 la sută; 50 la sută și ca atare legea spune că, prețul de vânzare în unitate în momentul reducerii trebuie să fie raportat la ultimul preț existent în magazin, în ultima lună anterioară reducerii. Comercianții mulți dintre ei, aleg să indice cel mai mare preț avut vreodată la respectivul produs la care într-adevăr 70 sau 50 la sută dă prețul în unitatea de vânzare de la momentul actual. Dar este o practică comercială înșelătoare pentru consumatori, e un aspect pe care instituția noastră îl verifică și îl sancționează. Reclamații se pot face la instituția noastră atât prin poștă, prin email, cât și prin prezentarea la ghișeul instiuției, strada Năvodari nr.2 dovadă reprezintă bonul de cumpărare și eticheta produsului.
Confirmarea abaterilor vin şi din partea Primăriei, care numai săptămâna aceasta, în urma verificării a 25 de agenţi economici, au descoperit diferite nereguli. Reprezentanta Biroului de presă din cadrul Primăriei Cluj, Iulia Perşa, ne dă detalii:
Nedepunerea notificării la Primăria municipiului Cluj Napoca, pentru vânzările cu preț redus care intră în categoria soldărilor, afișarea necorespunzătoare a prețurilor și nerespectarea prevederilor legale privind sectorizarea mărfurilor cu preț redus, acestea au fost neregulile constatate, iar pentru acestea în 14 cazuri au fost aplicate sancțiuni contravenționale, valoarea acestora fiind de 11 100 de lei. Acțiunea este în derulare urmând să fie verificați atât agenții economici din zona centrală cât și cei din cartierele orașului.
Dacă în unele magazine, iată, reducerile sunt fictive, mai există o altă modalitate prin care oamenii sunt manipulaţi. De această dată din punct de vedere psihologic. Şi aici mă refer la pancartele mari de culoare roşii, de pe faţada magazinelor sau de pe rafturi, pe care scrie reducerea de 50% sau 70%, precedată de textul „de până la” scris foarte mic, astfel încât abia se poate vedea.
Practic ne sare în ochi procentajul redus, dar pe etichetă preţul nu bate cu reducerea.
Ce spun clujenii despre sezonul de reduceri aflăm chiar de la ei:
Mă uit, analizez ce produse sunt, de obicei reducerile sunt la produse de calitate mai slabă și atunci prefer să nu cumpăr. Prefer să cumpăr obiecte de calitate chiar dacă sunt mai scumpe.
De obicei, cred, că reducerile niciodată nu sunt ceea ce par știu foarte bine comercianții cum să facă, creșteri și scăderi astfel încât reducerea să nu fie ceea ce pare, pe scurt. Cu toate acestea, cumpăr.
Sunt care au reduceri sunt care sunt doar de fațadă.
Nu aștept reducerile ca să-mi cumpăr o haină. Dacă îmi place o iau dacă și cred că e prea scumpă aștept. Reducerea nu e reală niciodată.
În final este foarte greu să nu ne lăsăm păcăliți de tot felul de promoții care ne iau ochii și care ne influențează să cheltuim în exces. Depinde de fiecare dacă se lasă sau nu ademenit de aceste campanii de reduceri.
Corina Gliguța
Radio Cluj se poate asculta și online, AICI: