Meditații cu bani sau fără?
Pregătirea pentru Evaluarea Națională sau pentru examenul de Bacalureat nu reprezintă doar un efort în plus la nivel de învățătură, ci și un efort financiar din partea părinților.Unul din doi părinți din România apelează la meditații pentru copii, susținând că informația de la clasă nu este suficientă pentru obținerea unor rezultate suficient de bune.
Articol editat de Andrei Cretoiu, 25 ianuarie 2016, 06:00 / actualizat: 25 ianuarie 2016, 8:08
De unde vine nevoia de meditații?
Părinții mai motivează această decizie și prin faptul că nevoia de meditații vine din partea copiilor La matematică nu poate. Copilul nu înțelege din școală suficient și el a cerut ore de matematică, tatăl unui copil aflat în clasa a 8-a. Unii dintre elevi au nevoie de meditații pentru toate materiile de examen, iar alții doar pentru cele la care întâmpină dificultăți, discutând cu fiul meu, cel puțin la limba și literatura română, are elemente de gramatică pe care nu le înțelege.
Prețurile meditațiilor variază în funcție de profesor, dar și de materie. Dacă meditațiile la limba româna și matematică costă în medie 50-60 de lei, cele la limba engleză, fizică sau chimie pot ajunge și la 80 de lei. O ședință durează două ore, iar într-o grupă numărul variază între doi și patru elevi.
Comisia de Educație, Codul de Etică și lipsa unei reglementări clare
În anul 2010 senatorii din Comisia de Educație au votat în 2010 un amendament la Legea Educației, care în acel moment a fost votat în unanimitate. Amendamentul interzicea profesorilor să pregătească contra cost elevii pe care îi instruiau și la clasă. Amendamentul nu a fost adoptat, dar în 2012 Ministerul Educației a publicat proiectul Codului de Etică care a reluat ideea amendamentului din 2010. În cazul ambelor măsuri nu au fost prevăzute metodelete de verificare, ci doar cele de sancționare. Între timp toate unitățile școlare din România și-au creat propriile Coduri de Conduită internă, iar mențiunea privind meditațiile suplimentare contra cost a fost sau nu menționată, în funcție de fiecare unitate.
Meditațiile gratis de la școală
Meditațiile suplimentare gratuite sunt totuși o practică des întâlnită în România. Mulți profesori de la clasă, aleg să le dea elevilor meditații gratis. Alina Bratu, profesoară de istorie face ședințe suplimentare cu elevii din ani teminali aproape în fieare zi. O ședință durează de la o oră și jumătate în sus până la două ore, două ore și jumătate. Cât rezistă și cât timp e necesar pentru terminarea unui test. În general participă întreaga clasă și doar atunci când elevii au motive întemeiate lipsesc de la aceste meditații. Motivația pentru care Alina Bratu, profesoară de istorie ăși de dică din propriul timp pregătirii copiilor este una simplă, mi se pare normal, firesc, pentru că până la urmă eu i-am pregătit și este rezultatul muncii noastre împreună.
Pentru a sări în ajutorul elevilor care nu își permit costurile meditațiilor suplimentare, mai multe fundații, centre de formare și chiar universități oferă în mod gratuit ore suplimentare cu profesori calificați, elevilor care doresc să treacă cu bine peste Evaluarea Națională și examenul de Bacalaureat.
Într-un sondaj IRES din 2015, la întrebarea În ce măsură apreciați că școala românească îi pregătește pe elevi pentru viață?, răspunsul În foarte mică măsură a fost dat de 51% din respondenți, în timp ce doar 4% au răspuns cu În foarte mare măsură. Încercarea elevilor de a aprofunda mai bine materia în afara orelor la clasă, încercarea părinților de a le oferi copiilor premise cât mai bune pentru rezultate mulțumitoare, se suprapun cu o atitudine tot mai lipsită de încredere față de sistemul de învățământ din România.
Roxana Badea