Vești din Tzara dadaismului
La Zürich, în 6 februarie 1916, în plin Război Mondial se năștea Dadaismul. Nașul său, poetul Trista Tzara, e personajul principal în spectacolul Teatrului Național Cluj-Napoca, Tzara arde și Dada se piaptănă (Fantoma de la Elsinore) cu un scenariu semnat de Ion Pop, Ștefana și Ioan Pop –Curșeu.
Articol editat de , 9 februarie 2016, 08:31
Acest spectacol se vrea dedicat centenarului, are un carcater dadaist, cât se poate de … Încercăm să fie cât se poate de autentic dar, pe de altă parte, este și documentar. Reconstituim anumite momente care au fost esențiale pentru începutul mișcării Dada. Tristan Tzara, care este și personajul principal, e cel care trasează firul roșu al poveștii, din momentul în care se întoarce printre prietenii lui, dând timpul înapoi cu 100 de ani, și retrăiește anumite momente cheie din experiența lui dadaistă. Scenariul se concentrează mai degrabă pe momentul Zürich; e punctată plecarea din România și se încheie cu momentul parizian, cel în care Tristan Tzara renunță în scenariul nostru, nu își mai dorește să își aducă aminte de ceea ce s-a întâmplat. ( coautoarea scenariului și regizoarea spectacolului, Ștefana Pop-Curșeu)
La Cluj avangarda istorică se află la ea casă. Profesorul universitar Ion Pop, reputat specialist în avangarda literară, este coautor aș scenariului, așa că e firesc ca de la Cluj să pornească semnalul sărbătoririi centenarului mișcării dadaiste.
E o muncă de echipă. Ideea a plecat de la mine și de la tatăl meu, Ion Pop. Soțul meu, Ioan Pop-Curșeu, a contribuit la scenariu, în care am prelucrat anumite texte de Trista Tzara, de Hugo Ball, din corespondența lui Tzara și prietenii lui. Eu cred că avangarda a lăsat o moștenire importantă, cu mult mai mult decât ne putem imagina și acest lucru merită o aprofundare și cercetare mult mai serioasă. De aceea, vom organiza la Facultatea de Teatru și Televiziune din Cluj, eu împreună cu Ioan Pop-Curșeu și Anca Măniuțiu, un colocviu internațional, intitulat Dada și artele spectacolului, care face parte dintr-un mare eveniment în care încercăm să cooptăm și Primăria Clujului, care se numește Dada 100- viață, artă, muzeu. Avem deja partener și Muzeul de Artă cu o expoziție internațională de revizitare a dadaismului de către artiști contemporani.(Ștefana Pop-Curșeu, coauor la scenariu, semnează regia spectacolului și interpretează chiar și câteva personaje)
Premiera are loc marți, 9 februarie, de la ora 19, la Studio Art Club al Teatrului Național Cluj. Se joacă și în miercuri, 10 februarie.
regia:Ștefana Pop-Curşeu
scenografia: Filip Odangiu, Rareș Stoica
video și sound design: Rareș Stoica
coregrafia: Cătălin Codreanu
fumisterii: Cristian Grosu
maestru de lumini: Jenel Moldovan
distribuţia: Filip Odangiu, Rareș Stoica, Cătălin Codreanu, Cristian Grosu, Ştefana Pop-Curşeu.
Spectacolul este realizat în cadrul Proiectului „Dada 100: viață / artă / muzeu“, realizat în parteneriat cu Facultatea de Teatru și Televiziune UBB Cluj și Asociația Persona
Oana Cristea Grigorescu