Să renunţ…să nu renunţ…. la facultate
Studenţii renunţă tot mai des la facultate, arată cercetările făcute la nivel naţional, dar şi la nivelul fiecărei facultăţi.
Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România a realizat în 2013 un studiu despre abandonul şcolar universitar, iar rezultatele au arătat că aproximativ 40% din studenţii a 20 de universităţi de stat au renunţat la studii. Numărul acestora este în creştere, purtătorul de cuvânt al Universităţii Babeş-Bolyai, Paul Fărcaş, ne confirmă acest lucru:
Articol editat de , 16 februarie 2016, 10:50 / actualizat: 17 februarie 2016, 11:02
Universitatea Babeş Bolyai înregistrează un procent de peste 40%. Cauzele ar fi mai multe. În primul rând sunt standardele de perfomanţă pe care le impune UBB, iar o parte dintre studenţi nu reuşesc să promoveze anumite examene.
Mai sunt şi cauze de ordin financiar, pentru că unii studenţi nu reuşesc să îţi achite taxele şi renunţă pe parcursul celui de-al doilea an sau al treilea an de studiu.
O a treia cauză este legată de consilierea psihologică sau orientarea în carieră, adică anumiţi studenţi conştientizează că specializarea pentru care au optat nu este cea potrivită pentru ei. UBB are un centru de consiliere şi de orientare în carieră prin care încercăm să îi ajutăm pe studenţii noştri să îşi descopere capacităţile sau să se decidă asupra unei specializări potrivită pentru ei. (Paul Fărcaş)
Pe lângă aceste motive, psihoterapeutul, Daniela Dumulescu, susţine că abandonul universitar suvine şi din alte cauze:
„Există mai multe tipologii de studenţi iar motivele pentru care renunţă la studii sunt diverse. Sunt anumiţi studenţi care renunţă pentru că, la un moment dat, constată că facultatea nu le oferă ceea ce se aşteptau ei sau că nu e ceea ce se potriveşte pentru ei.
Mai există o categorie de studenţi care îşi doresc foarte mult să ajungă pe piaţa muncii şi atunci se gândesc că e mai bine să îşi caute un loc de muncă, lucru ce le oferă o independenţă mai devreme. Cu atât mai mult cu cât poate relaţia cu părinţii nu este cea mai bună şi majoritatea vor să le demonstreze părinţilor că se pot descurca şi singuri. Toate acestea sunt legate de identitatea lor vocaţională. Acest lucru vine din mediul educaţional, din cei 12 ani de şcoală, când lipseşte destul de mult partea de consiliere vocaţională, adică nu li se arată la ce sunt buni, cum sunt ei, care sunt meseriile potrivite pentru ei. Şi atunci ei nu pot să facă alegeri de carieră potrivite pentru ei.” (Daniela Dumulescu)
Studenţii pe care i-am întâlnit azi şi pe care i-am întrebat ce motiv ar sta la baza deciziei de a renunţa la studii mi-au spus că în primul rând banii ar fi o problemă, faptul că nu şi-ar mai permite să plătească pentru studii, apoi ideea că au ales o specializare care nu le oferă neapărat un loc de muncă după terminarea studiilor, iar unii nu ar renunţa la studii orice ar fi.
Până la urmă cauzele abandonului şcolar universitar sunt multiple, iar soluţiile prea puţine.
Corina Gliguţa
Ascultă Radio Cluj online AICI: