Mai ieftin nou, decât reparat
Cândva la mare căutare şi amenajate cel puţin câte două-trei într-un cartier, atelierele de reparaţii sunt astăzi pe cale de dispariţie. Fie că era vorba despre ceasornicării, reparaţii încălţăminte sau aparatură electrocasnică, cu ani în urmă atelierele erau veşnic pline, iar explicaţia este cât se poate de simplă: oferta din magazine era restrânsă, iar remedierea defecţiunilor nu costa foarte mult.
Articol editat de , 17 februarie 2016, 06:00
Lucrurile stau altfel în zilele noastre: oferta din magazine este foarte bogată, iar preţul aparaturii electronice şi electrocasnice noi, în special în perioada reducerilor, este accesibil. Astfel că oamenii, atraşi şi de perioada îndelungată de garanţie, preferă să înlocuiască ceea ce s-a stricat, în loc să ducă la reparat.
Cu această situaţie se confruntă şi Vincze Janos, proprietar al unui atelier pentru repararea electrocasnicelor, amenajat într-unul din cartierele municipiului Satu Mare:
– Am în faţă un amplificator pe care îl voi returna proprietarului fără să-l repar. Reparaţia ar cost mai mult decât cumpărarea unuia nou. (Vincze Janos).
– Se întâmplă frecvent astfel de situaţii? Reparaţia să coste mai mult decât o nouă achiziţie?
– Din păcate, foarte des în ultimii ani. Dar nu e de mirare, pentru că electronicele şi electrocasnicele s-au ieftinit, iar piesele de schimb folosite de noi, s-au scumpit. Vă dau un exemplu: înlocuirea magnetronului defect de la un cuptor cu microunde costă 190 lei, iar un cuptor nou poate fi cumpărat chiar şi cu 150 de lei (Vincze Janos).
Cu mici excepţii, argumentate de deţinerea unor aparate vechi, dar de bună calitate, sau de lipsa banilor pentru noi achiziţii, sătmărenii recunosc că îi tentează mai mult aparatura nouă decât atelierele de reparaţii:
– Ce faceţi când vi se defectează aparatura electrocasnică sau electronicele din gospodărie? Căutaţi un atelier de reparaţii sau cumpăraţi unul nou?
– Duc la reparat. Nu-mi permit să cumpăr ceva nou.
– De obicei cumpăr nou. Chiar înainte de Crăciun s-a stricat frigiderul şi am preferat să cumpăr unul nou pe care îl plătesc în rate. Măcar are perioadă de garanţie doi ani.
– Aparatura electrocasnică pe care o am este destul de veche dar de foarte bună calitate. Aşa că deocamdată prefer să merg la un atelier de reparaţii, în loc să cumpăr ceva nou.
Magnetofoanele considerate cândva obiecte de lux, aspiratoarele greoaie dar trainice sau televizoarele pentru cumpărarea cărora pe vremuri se făceau mari sacrificii, ca să enumerăm doar câteva obiecte, au dispărut. În locul lor au apărut aparatura electrocasnică şi obiectele de uz personal moderne. Care, deşi de multe ori sunt de proastă calitate, au avantajul preţului mic, veritabil magnet pentru cumpărători.
Stela Tudor
Ascultă Radio Cluj online AICI: