Despre șoferi, service-uri și asigurări
Informaţii foarte utile pentru proprietarii de autovehicule din partea preşedintelui Asociaţiei Specialiştilor Auto din România, ing. Victor Balaş.
Articol editat de Bianca Câmpeanu, 21 februarie 2016, 06:00
– există service-uri autorizate de RAR şi service-uri care lucrează la negru
– autorizate şi active sunt cca 7500
– lista lor se găseşte pe site-ul RAR, iar şoferii pot afla dinainte dacă firma la care apelează este autorizată şi, de asemenea, pentru ce tip de reparaţii are autorizaţie
– în prezent, 4700 de ateliere sunt autorizate pentru lucrări de mecanică, 3100 pt. electrice şi diagnoză, 2250 pt. tinichigerie-vopsitorie iar 1045 au dreptul să efectueze ITP
– service-urile care pretind că pot face orice fel de lucrări la un nivel calitativ corespunzător nu sunt credibile
– RAR nu poate stopa, legal, activitatea service-urilor neautorizate
– unele dintre acestea emit facturi pentru piese şi manoperă, care, în caz de litigiu, nu au valoare probatorie; în plus, firmele care vând piese auto nu onorează garanţia dacă ele sunt montate în ateliere neautorizate
– în ultimii ani au apărut multe service-uri care lucrează 100% ilegal; ele folosesc piese de provenienţă îndoielnică, nu respectă specificaţiile tehnice de manoperă – fiindcă un software necesar reparaţiilor omologate costă minimum 500 de Euro pe an; mai grav, nu oferă garanţii, dar scăderea puterii de cumpărare a cetăţenilor le asigură clienţi
– tarifele practicate de service-urile neautorizate sunt mai mici decât la cele care funcţionează legal, fiindcă acestea din urmă au de plătit taxele şi impozitele comune oricărei societăţi comerciale, plus licenţe software, taxe la RAR, taxe de mediu şi taxe de metrologie
– adesea, service-urile umflă facturile de reparaţii pentru că firmele de asigurări refuză să plătească lucrarea făcută ca la carte; de pildă, dacă maşina are un amortizor defect, asiguratorul va plăti doar schimbarea acelei piese, deşi asta pune în pericol siguranţa în trafic a autovehiculului, fiindcă amortizoarele trebuie schimbate împreună
– firmele de asigurări au prostul obicei de a aduce ele însele piesele care vor fi montate, neţinând seama de specificul fiecărei maşini; evident, vor alege întotdeauna marfa cea mai ieftină; pe de altă parte, service-ul pierde banii pe care i-ar câştiga prin adaos comercial la vânzarea piesei
– firmele de asigurări plătesc foarte târziu lucrările efectuate, uneori şi după 2 ani, iar când o fac obligă service-ul să semneze acte adiţionale prin care renunţă la o treime din valoarea facturii
– dacă plata s-ar face în cel mult 30 de zile, costurile reparaţiilor ar scădea cu siguranţă
– piesele din categoria after-market nu sunt contrafăcute, ci sunt produse de aceeaşi firmă care produce şi piesele considerate originale; deosebirea este de preţ, cele originale fiind mult mai scumpe
– trebuie avut grijă atât la costul orei de manoperă, cât şi la numărul de ore din deviz; de pildă, un atelier schimbă un far într-o oră cu 75 lei/oră, altul în două ore cu 50 lei/oră; acest lucru se poate constata numai dacă clientul cere şi primeşte, înaintea lucrării, un deviz estimativ
– cele mai scumpe lucrări se fac la reprezentanţele auto, care au regii mari, dar oferă garanţii solide
– aproape de credibilitatea reprezentanţelor sunt service-urile de franciză
– clientul riscă să fie înşelat (piese şi consumabile de slabă calitate, manoperă slab calificată sau neglijentă etc) doar în atelierele neautorizate, unde avantajele costurilor mai mici sunt anulate de calitatea slabă a lucrărilor
– legea obligă service-ul auto să-i asigure clientului vizibilitate asupra manoperei, însă nu din atelierul propriu-zis ci într-o cameră specială sau prin intermediul camerelor de supraveghere.
Dan Horea
Radio Cluj se poate asculta şi online AICI: