Fanbook – Izvoarele istoriei
Proiectul Fanbook – Izvoarele istoriei este organizat de Asociația CSR Mindset în parteneriat cu Editura Humanitas.
Articol editat de , 24 februarie 2016, 17:45
Obiectivul acestui proiect este acela de a dezvolta copiilor și adolescenților obiceiul de a citi o carte și de a o dezbate prin discuții libere cu specialiști din mediul universitar și institutele de cercetare. Un alt scop al acestui proiect este de a-i familiariza pe adolescenți cu diversele surse din care poate fi extras conținut istoric – volume de istorie, memorii, interviuri, documente și fotografii de epocă, sinteze și analize tematice.
În 2016 proiectul se adresează adolescenților din București, Cluj, Brașov și Sibiu. Liceul Teoretic ”Gheorghe Șincai” și Facultatea de Istorie din Cluj susțin acest proiect propunându-l ca activitate alternativă de învățare și de discutare a istoriei, în care elevii și profesorii universitari invitați sunt văzuți ca parteneri de dialog.
Întâlnirea de marți, 23 februarie, din cadrul librăriei Humanitas , a reunit peste 30 de liceeni oferind posibilitatea acestora de a purta discuţii, alături de conf. dr. Constantin Bărbulescu de la Facultatea de Istorie şi prof. Lucia Copoeru de la Liceul Teoretic Gheorghe Şincai, pe marginea cărții O scurtă istorie ilustrată a românilor scrisă de Neagu Djuvara.
Dacă la începutul întâlnirii moderatorii au adus în atenţia elevilor câteva date referitoare la scriitor, discuţia a continuat apoi pe marginea cărţii .
Neagu Djuvara este unul dintre autorii care scrie altfel, aceasta este o istorie a românilor care se poate citi uşor,se poate citi cu plăcere. (conf. Dr. Constantin Bărbulescu)
În cartea lui Neagu Djuvara poţi găsi foarte multe analogii pe care le face, foarte multe trimiteri, dar nu atât de multe încât să nu mai ştii de unde a pornit. Întotdeauna încearcă să contextualizeze. Istoria românească pare, dintr-o dată, o istorie care face parte din istoria Europei.(prof.Lucia Copoeru)
Deşi Neagu Djuvara afirmă la începutul cărţii că acest volum nu este un manual, elevii alături de profesori au dezbătut acest subiect motivându-şi fiecare ideea.
Această carte cuprinde informaţii care pot fi regăsite în manuale. Scriitura domnului Djuvara ne-a atras oarecum, scriitorul a contextualizat toată istoria României, a spus ce se întâmpla în Franţa, ce se întâmpla în Anglia, ne-a oferit o privire de ansamblu, ceea ce se întâmplă doar într-un roman de obicei. Şi, de asemenea, nu se pierde în detalii ca şi majoritatea manualelor şcolare.(elev participant)
Pentru a înţelege mai bine care este rolul manualului, conf. dr. Constantin Bărbulescu de la de Facultatea de Istorie le-a explicat elevilor ce înseamnă de fapt un manual. Manualul trebuie să fie o lucrare ştiinţifică , sintetică, cu scop didactic. După ce lămuririle au fost făcute, moderatorii i-au provocat pe elevi la noi discuţii având ca teme sacrificiile umane la geto-daci, domnia lui Alexandru Ioan Cuza şi Răscoala din 1907. Prof. Lucia Copoeru a explicat cum se aleg temele de discuţie.
Ne-am axat pe câteva teme care să acopere o gamă mai largă. Vrem să intrăm în contact cu viaţa cotidiană, mentalităţi, istorie socială un pic de istorie politică. Oferta pe care am făcut-o îi ajută pe copii să înţeleagă istoria ca întreg, să înţeleagă diversele aspecte sau dimensiuni ale istoriei : economică, socială, viaţă cotidiană şi în funcţie de aceste criterii, care să acopere anumite perioade din istorie, am ales temele. (prof.Lucia Copoeru)
Nu o să înţelegem niciodată ceea ce suntem astăzi şi ceea ce am putea deveni fără să ştim clar ceea ce am fost cândva şi cum am ajuns ceea ce am fost. Istoria e o parte a identităţii noastre , identitatea din trecut. (conf.dr.Constantin Bărbulescu)
În a doua parte a întâlnirii, participanţii au avut posibilitatea să-l cunoască pe conf.dr. Ionuţ Costea de la Facultatea de Istorie din Cluj, care le-a vorbit elevilor despre o temă extrem de actuală Crimă şi pedeapsă în Transilvania la începutul sec. al XVIII- lea.
Chiar dacă trebuie să citeşti o carte pe lună, acest lucru nu i-a împiedicat pe participanţi să fie prezenţi la cea de a doua întâlnire a clubului de lectură, unde am găsit copii pasionaţi de istorie, copii dornici să afle cât mai multe lucruri interesante.
Sincer,eu nu prea am avut ocazia să discut cu copii de vârste mea şi cu profesori universitari într-un asemenea cadru în care eşti chiar invitat şi este de aşteptat ca tu să-ţi prezinţi o întrebare sau o curiozitatea sau o concepţie personală. Mi se pare chiar extraordinar!
Putem învăţa mai repede şi mai mult despre Istoria României. (elevi participanţi)
Ideea Fanbook-ului este să atragă tinerii să citească o carte pe lună, o carte istorică, să vadă istoria ca pe o poveste, nu neapărat ca pe un şir de evenimente pe care trebuie să le memoreze, să ajungă să descopere de plăcere istoria.
Urmărim să-i învăţăm pe elevi să gândească, să-şi spună părerile, să poată să facă paralele, să îşi găsească sursele de informare şi să nu le fie teamă atunci când îşi argumentează opiniile. Urmărim să îmbrăţişeze lectura de plăcere şi să devină ambasadori ai acestui proiect care să recomande cărţi mai departe şi altor copii. Clujenii pot să întâlnească ambasadorii Fanbook în librărie cel puţin o dată pe lună, să stea de vorbă cu ei, să vorbească despre pasiunilor lor, despre istorie, să primească recomandări de la ei. (Bianca Voinescu organizator al proiectului)
Accesul la “Fanbook – Izvoarele istoriei” este gratuit. Înscrierile și mai multe informații despre club, cărțile abordate sub tema “Izvoarele Istoriei” și datele întâlnirilor lunare se găsesc la http://www.csrmindset.ro/fanbook/.
Rodica Tulbure
Radio Cluj se poate asculta şi online AICI: