Îndoieli pre-electorale
În anul 2008, campaniile pentru Primăriile reşedinţă de judeţ au costat de la 100.000 la 300.000 euro pe cap de candidat cu şanse.
Articol editat de cristina.rusu, 10 martie 2016, 15:15 / actualizat: 11 martie 2016, 18:00
Au existat însă şi campanii cu costuri de până la 1.000.000 euro.
Câteva întrebări:
1. de unde banii?
Ca să dai cel puţin 100.000 euro doar pentru publicitate prin presă e nevoie să fii bogat.
a) Dacă nu eşti bogat, înseamnă că banii vin de la oameni bogaţi care te vor pe tine primar ca să le facilitezi apoi, ca răsplată, afaceri dubioase cu fonduri publice.
b) Dacă eşti bogat, la ce-ţi mai trebuie funcţia? Basmul cu dragostea pentru comunitate nu ţine la noi, să fim serioşi! Şi atunci? Ca să-ţi sporeşti averea? Din salariu nu poţi. Asta înseamnă că ai, din start, gânduri necurate.
2. de ce plătesc sume atât de mari pentru apariţii în media private, când Radiodifuziunea Română şi TVR oferă timp de emisie gratuit?
Pentru că apariţiile la posturile publice impun o exprimare decentă, fără lovituri sub centura adversarului. Adică un discurs coerent şi elegant.
Nefiind în stare de aşa ceva, candidaţii apelează la persuasiune, cu apariţii multe şi pitoreşti („băiat bun, de-al nostru”) sau, dimpotrivă, multe şi ţepene („ăsta-i om serios, dom’le”) fiindcă le lipsesc argumentele viabile cu care să-i convingă pe alegători.
Când n-ai ceva credibil de spus, foloseşti „argumente” care le zgândără oamenilor orgoliile, slăbiciunile şi prejudecăţile.
3. pot avea încredere într-un primar ales fiindcă a avut bani pentru show-uri mediatice?
4. are vreo şansă un om competent şi onest, dar sărac, de a ajunge primarul unui municipiu?
Dan Horea
Radio Cluj se poate asculta și online, AICI.