Comunicarea cu mortul
O poveste urbană cu strigoi, extraşi din folclorul şi credinţele populare mutate la oraş ajunge pe scena de teatru. Muzica şi poezia Adei Milea şi umorul negru al regizorului Alexandru Dabija se întâlnesc în textul dramaturgului Cătălin Ştefănescu,cu alte cuvine Moroi, spectacolul Teatrului Naţional Radu Stanca din Sibiu care are două avanpremiere anunţate sâmbătă, 12 martie, respectiv duminică, 13 martie, de la ora 19. Structura fragmentată, formată din scene scurte, independente, a textului lui Cătălin Ştefănescu pune în valoare gustul pentru absurd şi comedie neagră al regizorului Alexandru Dabija, exersat în ultimele sale spectacole.
Articol editat de , 11 martie 2016, 06:00 / actualizat: 11 martie 2016, 9:06
Am descoperit şi eu, ca toţi oamenii, că fiind plecat tot timpul de acasă petrec pe skype jumătate din viaţa mea activă, cealaltă pe telefon şi în că un rest micuţ pe alte mijloace de comunicare. Am stat o vreme şi m-am gândit în ce măsură tipul acesta de comunicare virtuală nu naşte frustrarea aia mare de care ne plângem, că nu ne mai vedem, nu ne mai întâlnim, nu ne mai vorbim. Toată lumea se plânge că de fapt contactele umane sunt din ce în ce mai puţine. O să râdeţi, sau poate nu, de undeva de aici, din această zonă a comunicărilor virtuale care ne năpădesc pe toţi, mi-a venit ideea că fiecare comunicare pe care o avem la distanţă cu cineva e un fel de comunicare cu mortul. Deci, comunicarea virtuală ascunde şi povestea asta. (regizorul Alexandru Dabija, la conferinţa de presă)
Spectacolul Moroi se joacă acum cu titlu de avanpremieră. Premiera oficială va avea loc în luna iunie, în cadrul Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu. Până atunci spectacolul se rodează.
Moroi e un spectacol care poate reprezenta ceea ce înseamnă specificitatea unei ţări, cu toate lucrurile bune şi cu toate lucrurile speciale, şi exotice, şi insolite, dar nu arătate pentru a găsi o formă de captatio benevolentiae, ci pentru a arăta ce ar însemna locul acestei ţări în conglomeratul care, din păcate, este Uniunea Europeană în această clipă, şi ce ar putea aduce preţios această ţară. ( Constantin Chiriac, directorul TNRS)
Noaptea, De viu. O înmormântare., În cimitir. O adunare.,, Un cap sunt câteva din cele nouă scene scurte cu fantome urbane din spectacolul Moroi de Cătălin Ştefănescu de la Teatrul Naţional Radu Stanca din Sibiu. Tandemul autor-regizor, Cătălin Ştefănescu-Alexandru Dabija a mai produs un memorabil spectacol după romanul Moromeţii lui Marin Preda. Păi… despre ce vorbim noi aici, domnule?, în treacăt fie zis, plasa cele două personaje, pe Ilie Moromete şi pe Cocoşilă în cimitir, de partea morţilor. Şi acolo, prin antena radioului, comunicarea la distanţă asigura legătura cu viii. Aşa că, să îl credem pe cuvânt pe Alexadru Dabija, comunicarea virtuală e azi noua formă de comunicare cu morţii.
Oana Cristea Grigorescu