8 orașe care au început treptat să renunțe la autoturisme
Automobilele au apărut cu peste 100 de ani în urmă și, treptat, au cucerit străzile orașelor.
Articol editat de cristina.rusu, 19 martie 2016, 10:00
Însă, astăzi, autoturismul nu mai este cel mai convenabil mijloc de transport – de exemplu, la Londra se circulă cu bicicleta mult mai repede, iar despre blocajele din trafic de la Moscova știe multă lume, și nu din auzite.
De aceea, în multe orașe au început să apară străzi pietonale, unde circulația autoturismelor este interzisă.
Vă prezentăm cele mai frumoase opt orașe care au început treptat să renunțe la autoturisme.
Copenhaga este orașul cu cel mai mic număr de automobile din Europa. Și asta pentru că, în anul 1960, autoritățile au început, în mod special, să extindă zonele pietonale din centrul orașului și să îngusteze străzile rutiere.
În prezent, în Copenhaga există 320 de kilometri de piste pentru biciclete, iar în viitorul apropiat este planificată construirea unei întregi magistrale, care să lege zonele periferice de centrul orașului.
Hamburg, Germania
In centrul orașului Hamburg nu există o interdicție pentru circulația auto, însă Primăria face totul pentru ca cetățenii să circule mai ușor și mai plăcut pe jos, pe bicicletă sau cu transportul în comun.
Aici a fost lansat proiectul „Rețeaua verde”, care prevede ca, în următorii 20 de ani, prin tot orașul vor fi create spații verzi, piste pentru bicicliști și trotuare.
Zona pietonală va cuprinde circa 40% din oraș.
Madrid, Spania
Pe multe străzi centrale din Madrid, circulația auto este închisă, iar amenda pentru încălcarea interdicției este de 100 de dolari.
Excepția este valabilă doar pentru locuitorii cu domiciliul pe aceste străzi.
În următorii cinci ani, autoritățile locale intenționează să elibereze de mașini întreg centrul orașului, iar străzile centrale să fie transformate în zone pietonale.
Paris, Franța
În urmă cu doi ani, în capitala Franței nivelul de poluare a crescut brusc, motiv pentru care autoritățile au hotărât că circulaţia mașinilor în centrul orașului să se desfășoare alternativ: o zi mașinile cu numere pare, în cealaltă zi mașinile cu numere impare.
Planul a funcționat, iar nivelul de poluare s-a redus cu 30%. Până în anul 2020, Primăria capitalei franceze are planificată extinderea rețelei pistelor de bicicliști și autorizarea accesului în centru doar a autoturismelor cu motor electric.
Deocamdată, au fost construite doar câteva zone pietonale în centrul orașului, iar locuitorii străzilor centrale nu au voie să-și folosească mașinile în weekend.
Helsinki, Finlanda
În următorii zece ani, populația capitalei finlandeze va crește, iar numărul mașinilor, dimpotrivă, va scădea.
Autoritățile de la Helsinki intenționează să mute circulația tuturor autoturismelor la periferie, iar în centrul orașului să lase doar mijloacele de transport în comun.
Aici au fost create deja dispozitive mobile, cu ajutorul cărora pot fi găsite foarte ușor parcările de biciclete din apropiere sau stațiile de tramvai, așa că, treptat, mașinile în zonă devin inutile.
Chengdu, China
Străzile orașului Chengdu au fost proiectate în așa fel încât să poși ajunge în orice loc pe jos în 15 minute.
Automobilelor le-au fost atribuite doar jumătate din străzi, iar restul – bicicliștilor și pietonilor.
Bogota, Columbia
La Bogota au început să construiască piste pentru bicicliști și străzi pietonale încă din anii ’70.
În prezent, în oraș există circa 300 de kilometri de piste de biciclete, iar majoritatea străzilor centrale sunt eliberate de autoturisme, prin centrul orașului circulând programat doar autobuze.
Milano, Italia
Autoritățile milaneze distribuie gratuit vouchere pentru călătoria cu transportul în comun pentru șoferii care își lasă, ăn mod deliberat, mașinile acasa.
Toate autoturismele sunt înregistrate într-un sistem special, iar când autovehiculul rămâne în parcare, pe cardul special al proprietarului sunt virați bani pentru călătoria cu transportul public.
RADOR
Radio Cluj se poate asculta și online, AICI.