Gândind viitorul
Niciodată nu m-am gândit ce voi face în viitor răspund majoritatea adolescenţilor întrebaţi cum îşi reprezintă cursul vieţii lor.
Articol editat de , 21 martie 2016, 11:51 / actualizat: 21 martie 2016, 19:20
Am încercat să mizăm pe frica de viitor şi pe faptul că e în regulă dacă eşti blocat şi nu mai ştii ce îţi doreşti sau cum ar trebui să arate viitorul tău – explică dramaturgul Petro Ionescu tema spectacolului În viitorul apropiat, ultima premieră (20 martie) de la Reactor de creaţie şi experiment Cluj din platforma Teen Spirit.
Despre frica de viitor şi despre problematica vârstei liceenilor vorbesc spectacolele platformei Teen Spirit, care îşi propune să ofere adolescenţilor un teatru pentru vârsta lor.
Urmărim direcţia de apropiere a tinerilor adolescenţi de teatru. Momentan producem spectacole. Avem deja trei: Dispariţia, Nu cred să îmi treacă vreodată şi premiera de duminică, 20 martie, În viitorul apropiat. Încercăm să le promovăm dar dorim să adăugăm complementar spectacolelor şi alt tip de întâlniri, cum ar fi ateliere, mediere culturală, adică platforma să devină un cadru mai complex de întâlnire în jurul culturii alternative. (actriţa Oana Mardare, Manager Reactor de creaţie şi experiment Cluj)
Patru actori fixaţi în scaune în faţa a patru microfoane, îmbrăcaţi în costume galbene de pseudo-cosmonauţi, par gata pentru o călătorie în timp. Prospectarea viitorului e ţinta declarată a procesului colectiv de scriere a textului spectacolului În viitorul apropiat, coordonat de dramaturgul Petro Ionescu şi regizorul Cristian Ban.
Spectacolul s-a făcut după metoda teatrului devised, asta înseamnă că s-a pornit de la zero, actorii improvizează şi de acolo se scrie textul. În funcţie de improvizaţiile lor selectăm ce ni se pare interesant la tema propusă împreună cu regizorul. Înainte ne-am întâlnit cu liceeni să vedem cum văd ei viitorul. (Petro Ionescu, dramaturgul spectacolului)
Spectacolul e rezultatul creaţiei colective la care contribuie şi cei patru actori,Carina Bunea, Zsolt Csepei, Cătălin Filip şi Timea Udvari. Schimbările bruşte de scene pun în valoare temperamentul diferit al celor patru actori, confortabili în rolul performativ.
Am început să repetăm cu mişcare dar, sala fiind foarte mică, când a început să apară textul am optat pentru varianta imobilă. Ei stând la microfon, performând ca la un concert, fiind foarte sinceri, în contact direct cu publicul. Eu aveam tema asta, cum văd liceenii viitorul, ne-am întâlnit cu nişte liceeni şi apoi pe baza înregistrărilor cu ei am ales vreo zece teme pe care actorii au improvizat. (regizorul Cristian Ban)
Structura fragmentară a textului foloseşte identitatea reală a actorilor pentru a întări sentimentul apropierii de public. Deşi foarte tânăr, publicul a fost cucerit de stilul performativ al montării, iar gândirea discursivă din structura post-dramatică a textului rezonează cu îndoielile specifice vârstei. Scurt, concis, muzical, spectacolul are energia tinereţii, chiar dacă interludiile muzicale şi unele scene lasă o uşoară senzaţie de monotonie. Spectacolul e ca gândirea adolescenţilor despre viitor: năvalnică, liberă, cinică şi îngrijorată totodată.
Ne-am dat seama că sunt foarte realişti, iar cei care erau cumva mai idealişti reveneau cu picioarele pe pământ şi spuneau că da, ok, asta e la modul ideal, dar probabil că n-o să mi se întâmple. Sunt realişti, sunt speriaţi, sunt blocaţi. Prima reacţie e blocajul: nu ştiu, nu ştiu, asta e prima lor reacţie. (Petro Ionescu, dramaturgul spectacolului)
Spectacolul În viitorul apropiat, produs de Reactor şi Váróterem Projekt, e finanţat printr-un proiect AFCN, ceea ce permite accesul liber al publicului la primele două reprezentaţii. De altfel, Reactor de creaţie şi experiment declară că vrea să ofere gratis publicului adolescent toate spectacolele din platforma Teen Spirit .
Oana Cristea Grigorescu