Clienţii nemulţumiţi de relaţia cu băncile pot apela la o nouă instituţie
Clienţii nemulţumiţi de relaţia cu băncile pot apela şi la Centrul de Soluţionare Alternativă a litigiilor, dacă nu reuşesc să rezolve pe cale amiabilă problemele cu creditorii.
Articol editat de , 30 martie 2016, 08:05 / actualizat: 31 martie 2016, 9:53
Serviciile acestei noi instituţii sunt gratuite, iar răspunsurile vor fi formulate în cel mult trei luni, de profesionişti independenţi din domeniul financiar. Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului, Bogdan Pandelică, a precizat care sunt diferenţele noului sistem faţă de cel judiciar.
Cred că, în primul rând, trebuie popularizată ideea conceptului de soluţie alternativă, extrajudiciară, simplă, mai puţin costisitoare şi rapidă. Sistemul instituit privind soluţionarea alternativă a litigiilor este diferit de mediere, în sensul în care conciliatorul nu realizează o negociere, ci aceasta ţine cont, în momentul în care formulează soluţia, dacă aceaasta a fost sau nu respectată. (Bogdan Pandelică, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorului)
Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul bancar a fost creat anul trecut, în urma transpunerii în legislaţia naţională a unei directive europene şi a devenit operaţional din această lună. Directorul General din BNR, Alexandru Păunescu, a explicat, la Radio România Actualităţi, cum sunt soluţionate litigiile între clienţi şi bănci.
Litigiile nu sunt rezolvate de către acest centru, ci de către colaboratorii centrului de soluţionare, care sunt conciliatori, care sunt independenţi, funcţionează ca un „judecător” fiecare dintre ei. Orice consumator îi poate vedea, poată să citească lista care este pe site-ul Centrului de Soluţionare Alternativă www.csalb.ro, îşi poate alege un conciliator de pe listă din cei 12 actualmente conciliatori, iar acesta va fi cel care va soluţiona litigiul fiecăruia dintre consumatori. (Alexandru Păunescu, Director General în BNR)
Alexandru Păunescu a mai spus că recurgerea la această modalitate alternativă de rezolvare a litigiilor nu exclude o eventuală acţiune în instanţă.
RADOR