Tranziţia de la grădiniţă la şcoală. Cum ne pregătim copiii?
Tranziţia de la un mediu distractiv şi flexibil, aşa cum sunt percepţi anii de grădiniţă, la un mediu mai structurat al şcolii, în care încep să apară reguli din ce în ce mai stricte, reprezintă o provocare pentru părinţi, dar şi o dificultate de adaptare pentru copii.
Articol editat de , 11 aprilie 2016, 06:00
Acela este momentul critic în care un părinte îi poate insufla micuţului dorinţa şi plăcerea de a învăţa, tot prin distracţie, lucru care îi poate stimula nu inteligenţa cognitivă, cât mai ales inteligenţa emoţională.
În foarte multe cazuri, tranziţia de la grădiniţă către şcoală nu este lină şi se face într-un mod brutal pentru un copil. Acesta iese dintr-un mediu în care învaţă lucruri noi prin distracţie, socializează mult mai mult cu alţi copii, este fericit, zâmbeşte mai mult şi intră într-un mediu foarte rigid, ticsit de reguli stricte, iar dorinţa lui de învăţare scade. Distracţia şi educaţia nu reprezintă elemente antagonice, ci sunt complementare. Nu înseamnă că ritmul de învăţare scade într-un mediu mai distractiv, ci din contră, îi creşte interesul copilului pentru acea activitate educativă şi îl implică mai mult în procesul de învăţare. Chiar şi metoda didactică inventată de reputatul profesor britanic Helen Doron se axează pe învăţarea limbii engleze prin activităţi distractive.
După 30 de ani de la implementarea metodei şi după mai multe studii realizate, s-a demonstrat că micuţii pot învăţa mult mai eficient dacă îi construim un mediu distractiv de învăţare, deoarece îi putem dezvolta nu numai inteligenţa cognitivă, ci mai ales inteligenţa emoţională, aspect pe care sistemul de educaţie clasic îl neglijează. Prin metodele clasice, observăm că plăcerea pentru învăţare scade destul de mult după primii ani în ciclul primar, şi asta deoarece copii trec destul de brusc de la un mediu de învăţare prin distracţie la un mediu în care procesul educaţional se face printr-un stil mult mai rigid, unde creativitatea şi dorinţa de a învăţa sunt ignorate şi limitează unicitatea fiecărui copil. (Ștefania Filip, specialist în educaţie, coordonatorul Centrului Educațional Internațional Helen Doron English)
Redacţia/ Helen Doron English România Sud Est
Radio Cluj se poate asculta şi online AICI: