Artista femeie în misiune patriotică
Un copil îţi schimbă radical viaţa. E o alegere asumată, calculată, şi totuşi… care sunt motivele pentru care ai face un copil, se întreabă femeile tinere aflate în faţa acestei decizii?
Articol editat de , 13 aprilie 2016, 14:10 / actualizat: 15 aprilie 2016, 11:42
Argumente pro: presiunea familiei, aproprierea de pragul critic de 40 de ani, responsabilitatea socială. Contra: pierderea libertăţii, spaima de schimbările biologice, angajarea unei responsabilităţi pentru o viaţă.
Habemus bebe! e un strigăt de victorie, un oftat concesiv, o constatare blazată, dar mai ales o întrebare interioară pe care autoarea Elena Vlădăreanu şi cele trei excelente actriţe (Dana Voicu Carmen Florescu şi Lala Mişosniky) din distribuţia spectacolului independent omonim şi-au pus-o în primul rând lor însele. Condiţia distribuirii în rol a fost să fie mame. Inspirat din viaţa reală a protagoniştilor, Habemus bebe nu este un spectacol de teatru documentar, ci o instalaţie performativă, mai aproape de spiritul ludic al relaţiei mamă-nou născut. De aici şi structura heteroclită a scenelor care trec cu umor de la inventarul jucăriilor şi cântecelelor de copii, lecturi din manualul Mama şi copilul, la asaltul regulilor de nutriţie şi educaţie la care trebuie să facă faţă o mamă. Redus la o propoziţie, spectacolul prezentat marţi, 12 aprilie, la Sala Studio a Fabricii de pensule în stagiunea Linia de producţie, vorbeşte despre confruntarea femeii cu restricţiile fizice, sociale şi profesionale ale maternităţii.
Artista femeie in misiune patriotică e motto-ul spectacolului Habemus bebe, care condensează realitatea pierderii timpului personal, a libertăţii, dedicarea întregii energii creşterii copilului nou născut, restrângerea preocupărilor pe temen mediu la universul maternal. Recompensa deliciilor maternităţii e contrabalansată de suspendarea temporară a atributelor feminităţii, a preocupărilor intelectuale şi artistice. Conflict, trăit mai acut, sau mai soft de orice femeie în primii ani ai maternităţii.
Spectacolul vizitează cu umor clişeele maternităţiil în scene scurte, non-narative, adesea tandru-ironice, care pun în valoare performativitatea celor trei actriţe cu un profil diferit; trei tipare ale feminităţii confruntate cu statutul de mamă.
Un singur bărbat în echipă, regizorul Robert Bălan, implicat personal în tema spectacolului, ca soţ al autoarei, Elena Vlădăreanu, şi-a dorit şi a reuşit un spectacol pentru publicul mixt (bărbaţii incluşi). Deşi subiectul este unul eminamente feminin, spectacolul are un spectru larg de adresabilitate, verificat şi la reprezentaţia de la Cluj, primită cu aplauze generoase la final.
Un proiect ART NO MORE cu sprijinul WASP – Working Art Space and Production. Proiect finanţat parţial prin plaforma de crowdfunding We Are Here.
Evenimentul face parte din proiectul Hotspot.art – Artă și Cultură Contemporană pentru Comunități este finanțat printr-un grant oferit de Norvegia, Islanda, Liechtenstein și Guvernul României și derulat de Fabrica de Pensule.
Oana Cristea Grigorescu