Scoli profesionale: Colegiul Tehnic “Napoca” croieşte meseriaşi adevăraţi
Articol editat de , 25 mai 2016, 08:00 / actualizat: 9 iunie 2016, 13:59
Am ajuns la Colegiul Tehnic “Napoca” urmărind oferta clujeană a şcolilor profesionale, văzute pe nedrept ca nişte cenuşărese ale învăţământului. Dar, urmate cu dăruire, ele pot reprezenta şanse reale în viaţă.
Pentru anul şcolar 2016-2017, se fac înscrieri pentru o clasă (28 de locuri) în calificarea confecţioner produse textile, şcoala fiind singura unitate din municipiu care oferă această calificare.
Chiar dacă salariile pe care le plătesc angajatorii sunt mici, meseria e foarte cerută pe piaţa muncii, spune directorul Colegiului Tehnic „Napoca”, Marinela Marc. Şcoala asigură pregătirea profesională pe care o caută firmele, prin numărul de ore de practică de care beneficiază elevii, atât în atelierele proprii, cât şi la partenerii agenţi economici, între care brandurile tradiţionale ale Clujului, Jolidon, Fala, Flacăra.
Cei care se pregătesc în acest domeniu au însă şi alte posibilităţi, în afară de angajarea la patron: ei pot să îşi continue studiile sau să îşi deschidă o afacere proprie.
Aşa ar vrea şi Mihai Oros (în fotografie), elev în clasa a zecea la Colegiul Tehnic “Napoca”, şi care urmează o tradiţie a familiei, dar şi propria pasiune. ”Este o tradiţie în familie, e o pasiune pentru mine şi vreau să-mi fac şi familia să fie mândra de mine, pentru că şi bunicii, şi unchii, şi părinţii mei sunt croitori.”
Elevii au ocazia să îşi pună în valoare nu doar îndemânarea în confecţionat textile, ci şi creativitatea în designul vestimentar, la numeroasele târguri şi evenimente la care şcoala ia parte.
Baza materială de invidiat şi multitudinea de proiecte în care elevii sunt implicaţi sunt atu-uri pe care părinţii le pot lua în calcul, atunci când îşi ajută copiii să aleagă pentru viitorul lor.
„Cred că ar trebui să facem mai mult, pentru educaţia adulţilor”, spune directoarea Marinela Marc, dând exemplul altor ţări, cum ar fi Germania, unde învăţământul profesional e puternic dezvoltat, şi unde familia e preocupată ca copilul să ştie în primul rând o meserie.
Mai e ceva. Nu toţi copiii au aptitudinile necesare pentru a termina liceul şi pentru a trece de examenul de bacalaureat. Şi atunci, spune Marinela Marc, e păcat să îi umilim si să le scădem stima de sine forţându-i să stea patru ani în liceu, fără nicio finalitate. “E mult mai bine să îi motivăm, să îi stimulăm, să devină foarte buni în ceea ce fac, pentru că atunci vom avea nişte oameni pe picioarele lor, care vor dori, ei, la un moment dat, mai mult de la ei.”
Sau, cum spune maistrul-instructor Letiţia Hanc, “au ajuns oameni de vază şi dintre cei care-au terminat profesionala. E mult mai uşor dacă cunoşti o meserie de jos, pe urmă poţi ajunge până în vârf.”
Ioana Bindea