Primul muzeu al Daciilor românești
Autoturismul românesc Dacia are un muzeu. Primul de acest fel din România, muzeul a fost inaugurat recent în Satu Mare, iar iniţiativa îi aparţine unui om de afaceri care, deşi conduce un bolid foarte scump, cu mulţi cai putere, este pasionat de maşina autohtonă românească.
Articol editat de , 31 mai 2016, 06:00
În vârstă de 44 de ani, cu o familie frumoasă şi o afacere prosperă, Beniamin Kira este unul dintre sătmărenii pe care ţi i-ai putea imagina preocupaţi doar de lux şi confortul propriu. Mai mult, ştiind cam cât costă bolidul pe care-l conduce, ţi-ai putea imagina că Beny, cum îi spun prietenii, ar putea avea doar pasiuni legate de colecţionarea de ceasuri, autoturisme şi îmbrăcăminte de firmă. Ei bine, lucrurile nu stau aşa, pentru că Beny este sătmăreanul care, pasionat fiind încă din copilărie de maşina autohtonă românească, a scris istorie pentru Satu Mare, înfiinţând primul muzeu din România al autoturismului Dacia. Inaugurat de curând, muzeul are exponate pentru care pasionaţii de maşini vechi ar da o avere, doar să le aibă în garaj. O avere l-a costat şi pe Beny amenajarea muzeului şi achiziţionarea Daciilor, dar asta nu mai contează, atâta vreme cât ceea ce-şi doreşte sătmăreanul este ca şi tinerii din generaţia actuală să înveţe că în România nu s-a circulat mereu cu maşini cumpărate din străinătate, cu zeci sau sute de mii de euro:
Ideea mi-a venit în urmă cu doi ani, la o paradă a maşinilor retro organizată în Baia Mare. M-am gândit că în felul acesta tineretul din ziua de azi ar putea afla cu ce maşini s-a circulat în România, în perioada comunismului. Am fost motivat de faptul că din copilărie am iubit maşinile, aşa că investiţia a meritat toate eforturile, satisfacţia a fost pe măsură, iar numărul celor care m-au felicitat pentru iniţiativa mea a fost foarte mare. (Beniamin Kira)
Şi acum să aruncăm o privire peste exponatele din muzeu, frumoase, îngrijite cu migală şi perfect funcţionale. Între acestea, de o atenţie deosebită au parte mereu maşina al-albastră folosită pe vremuri de fosta Miliţie, şi cea neagră – folosită de fosta Securitate:
Cea mai veche maşină din muzeu este o Dacia 1100, fabricată în 1969. Alte maşini sunt fabricate în 1972, 1975, 1985. Preţul lor este diferit, începând cu 2.000 de euro până la 7.000 sau chiar 10.000 de euro. În continuare doresc să achiziţionez şi alte exponate – între care, în curând, un IMS şi un Lăstun – dar şi altele. Toate maşinile sunt în perfectă stare de funcţionare, iar asta se datorează mecanicului nostru care le îngrijeşte.
Maşinile din muzeul de la Satu Mare fac parte, fără îndoială, din trecutul românilor. Din acelaşi trecut – care nu poate fi contestat şi nici şters – şi din aceeaşi perioadă când Daciile din muzeul lui Beny Kira erau vedete, fac parte şi obiectele fără de care, la vremea respectivă, casele românilor erau considerate în afara trendului, ca să folosim o expresie actuală: peştele din sticlă şi mileul aşezate pe televizorul cu lămpi, pick-up-ul, plăcile din vinil, radioul cu ochi magic sau bibelourile din vitrina mobilierului lustruit cu migală înainte de Paşti şi Crăciun. Aşezate cuminţi într-un colţ al muzeului, aceste obiecte completează tabolul unor vremuri apuse, dar importante, spune Beny Kira:
În timp ce ne pregăteam să inaugurăm muzeul, au venit la mine sătmăreni care mi-au spus că au acasă diferite obiecte din perioada comunismului, care la vremea respectivă erau nelipsite în casele românilor. Mi-am spus că e bine ca şi generaţia actuală să ştie cum erau casele noastre în acea perioadă.
Aceasta este povestea primului muzeu al maşinilor Dacia, din România. Dacă sunteţi curioşi, veniţi la Satu Mare! Şi, chiar dacă, aşa cum îi şade bine românului, veţi avea chef să lăudaţi sau să criticaţi, vă asigur că după vizitarea muzeului veţi fi încântaţi!
Stela Tudor
Radio Cluj se poate asculta online AICI: