Condimentele…dușmani ai sănătății noastre?
Majoritatea condimentelor de pe piață au în compoziție: sare (50-60%), zahăr, legume deshidratate (cel mult10-%), ulei vegetal, maltrodextină din cartofi, acidifianți (acid citric E330, acid lactic E270, citrat trisodic E331), agenți de îngroșare, arome artificiale, coloranți alimentari, extract de drojdie, dextroză.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 13 iunie 2016, 06:00
Glutamatul monosodic sau E 621 este un potențiator de aromă și este adăugat în cantitate mare la amestecurile de condimente și mirodenii care promit mâncare bună, făcută din nimic.
Uneori acest glutamat este ascuns prin folosirea altor denumiri: drojdie autolizată, caseinat de calciu, gelatină, proteine hidrolizate, caseinat de sodiu, extract de drojdie. Glutamatul de monosodiu mai este numit „ucigaș silențios” care acționează în serie.
Majoritatea condimentelor sunt făcute din sare și zaharuri, chimicale și aproximativ 10 % legume uscate.
Unul dintre produsele de îmbunătățire a gustului mâncărurilor este un amestec de 55,3% sare și 25% zaharuri, în total peste 80%. Există și carne de pui, 0,05 %.
Din Croația importăm Vegeta care conține 57% sare și 38 % glucide din care 22% zaharuri. În total 95% glucide și sare.
Din Austria importăm condimente pentru friptura de porc, care conține sare plus zahar 70%.
O firmă poloneză ne oferă un condiment pentru pește, care conține sare 42%, zahăr 33 %, în total 75%.
Cubulețele pentru supa de găină conțin 11% grăsimi, 49% sare, glucide 32%, în total 92%.
Un produs recent introdus pe piața din România este supa instant din Thailanda, un cocteil de chimicale și câteva produse naturale: ulei de palmier și amidon din cartofi.
Afacerea cu condimente este deosebit de profitabilă. La en-gros kilogramul de zahăr se cumpăra cu 2,3 lei iar sarea cu 0,6 lei.
Consumatorii trebuie să citească eticheta cu mare atenție. Lista de ingrediente arată clar că una scrie pe ambalaj şi alta scrie pe etichetă.
Se folosesc denumirile generice, foarte înșelătoare, ale alimentelor. Acesta este instrumentul de marketing cel mai puternic.
Vasile Luca
Radio Cluj se poate asculta și online, AICI.