Masca terorii – #FITS2016
În lectura regizorului lituanian Oskaras Korsunovas, Martiri de Marius von Mayenburg este un spectacol despre Europa contemporană, aflată între două ideologii care amenință să o colonizeze: realismul științific neoliberal și fundamentalismul (religios sau naționalist) în ascensiune în politica statelor europene.
Articol editat de , 13 iunie 2016, 12:00 / actualizat: 16 iunie 2016, 9:11
Acest spectacol e important în această perioadă a vieții noastre; nici nu sunt sigur dacă Marius von Mayenburg e conștient de acest lucru. Cred că cel mai important personaj din piesă nu e elevul, martirul, și nici măcar profesoara, ci directorul școlii. Directorul, care e o persoană conservatoare, alege să ia apărarea elevului. Și cred că aceasta e cea mai mare problemă a Europei de azi. Vedem ce se întâmplă din punct de vedere politic în Polonia. În urmă cu câteva luni eram la Viena unde era cât pe ce să câștige alegerile un președinte nazist. În spectacol două lumi se întâlnesc și intră în conflict, iar din punctul meu de vedere lumea, Europa și tot ceea ce se întâmplă acum se află exact la granița dintre aceste două puncte de vedere, fundamentalismul religios și liberalismul științific. (regizorul Oskaras Korsunovas)
Cazul adolescentului convertit de lectura Bibliei la un fals creștinism radical sfârșește prin a-și teroriza familia, prietenii, profesorii. Imaginea martirului nu e altceva decât masca terorii. Ceea ce părea o banală revoltă adolescentină se radicalizează și reușește prin manipulare să producă noi victime, crucificați simbolic în spectacolul lui Korsunavas pe altarul ideologiilor radicale.
În spectacolele regizorul lituanian Oskaras Korsunovas regăsim constant comentariul prezentului, a haosului și paradoxului lumii contemporane, a absurdului și fragmentării ei. De altfel, aceste preocupări au fost recompensate cu premiul Noi realități europene în 2002, iar Martiri de Marius von Mayenburg, prezentat acum la FITS, e un text scris în 2012. Spectacolele pe piesele lui Mayenburg cu care, de altfel, regizorul e și prieten, se reconfigurează și își nuanțează tematica în funcție de spațiul unde se joacă. Prezentate în Balcani într-o comunitate musulmană, conflictul lor se redefinește în raport cu ideologia/religia dominantă.
Meritul spectacolului Martiri e că transgresează în plan politic criza tinerilor; în fond ei sunt destinatarii propagandei ce-i vrea recrutați pentru cauze ce-și maschează mai abil sau mai prost ideologiile.
Oana Cristea Grigorescu