A căzut și cea de-a patra taxă auto!
În ultimii 8 ani, guvernele româneşti au încercat să reducă afluxul de autovehicule vechi din ţările occidentale către România prin impunerea unor taxe. Rând pe rând, am avut taxa de primă înmatriculare, taxa pe poluare şi taxa pe emisii poluante, pentru ca, din 2013, să avem timbrul de mediu.
Articol editat de , 15 iunie 2016, 06:00 / actualizat: 15 iunie 2016, 11:32
Cu toate acestea, numărul de maşini second hand aduse în tară este uriaş.
Direcţia Regim Permise şi Inmatriculare Vehicule din cadrul MAI arată că, la finele anului 2015, numărul total de vehicule înmatriculate era de 6.614.116 unităţi, înregistrându-se o creştere a parcului auto naţional cu 336.543 de unităţi faţă de începutul anului (+ 5,36 %). Din totalul parcului auto înmatriculat, autoturismele reprezentau 5.163.830 unităţi, numărul acestora crescând de la începutul anului cu 253.039 unităţi (+ 5,15 %). Majoritatea vehiculelor cumpărate sunt vechi, cele mai multe peste 10 ani, ajungându-se chiar la 20 de ani vechime. Taxa de Timbru loveşte cel mai grav în tranzacţiile cu maşini Diesel având norma de poluare Euro 3, cele mai la îndemnână şi mai căutate.
Între timp, autorităţile UE au declarat ca incompatibile cu dreptul european primele 3 taxe deja pomenite, iar în 9 iunie a.c. Curtea de Justiţie a Uniunii (CEJ) a declarat şi timbrul de mediu ca fiind ilegal.
Din acest moment, toți proprietarii care au achitat taxa după 15 martie 2013 își pot cere banii înapoi. În instanță. Solicitanţii își vor primi banii integral și nu în tranșe, pentru că Ordonanța guvernamentală care stipulează că statul trebuie să înapoieze sumele în rate nu se referă la timbrul de mediu.
Potrivit deciziei din 9 iunie a CEJ, perceperea unei taxe auto nu contravine dreptului european, dar autorităţile din România au stipulat o prevedere greșită, anume scutirea de la plata timbrului a celor care au plătit, anterior, una dintre formele taxei auto. Dacă legislația noastră va îndrepta această prevedere, e foarte posibil ca timbrul de mediu să fie reintrodus, cu o formulă acceptată de Uniunea Europeană.
Deocamdată, cei care au plătit deja Timbrul de Mediu îl pot recupera în instanţă, iar cei care vor să înmatriculeze maşini de acum încolo ori aşteaptă până când legea românească se schimbă, ori plătesc contravaloarea Timbrului şi apoi o recuperează în instanţă. Durata procesului, din câte spun avocaţii, nu trece de 6 luni.
Rămâne nerezolvată problema numărului mare de maşini vechi, care în Occident au fost aruncate de rele, dar în Estul sărac sunt considerate numai bune.
Dan Horea
Radio Cluj se poate asculta online AICI: