Teatrul bate filmul – cronicile FITS2016
Căsătoria Mariei Braun/Die Ehe der Maria Braun e la origine un celebru film din 1979 semnat de regizorul german Rainer Werner Fassbinder. Acum la teatrul berlinez Schaubuhne, alt celebru regizor german, Thomas Ostermeier, montează pe o scenă de teatru același scenariu aparent din motive personale:
Articol editat de , 16 iunie 2016, 12:00 / actualizat: 17 iunie 2016, 10:09
Chiar dacă nu mă credeți, nu am văzut filmul înainte de a regiza spectacolul. Nu am vrut să văd filmul înainte, am recuperat scenariu și l-am montat. În mod normal sunt împotriva ideii de a pune în scenă filme în teatru, și dacă aș fi văzut filmul nu l-aș fi montat niciodată. E însă ceva foarte personal să realizez această producție. Am trăit o poveste de dragoste cu o femeie pe care am iubit-o mult, dar ea locuia în Norvegia, eu în Germania și nu puteam să ne trăim iubirea. Ea mi-a spus: trebuie să vezi un film, căsătoria Mariei Braun, pentru că e povestea noastră. (regizorul Thomas Ostermeier)
Pentru Thomas Ostermeier povestea vieții Mariei Braun e o parabolă a Germaniei de după Război, un comentariu al falimentului utopiilor politice, o evaluare a prețului reconstrucției economiei germane. Majoritatea spectacolelor lui Thomas Ostermeier conțin mai direct, sau camuflat o problematică social-politică, sunt proba crezului regizorului german în rolul angajat al artistului.
E toată realitatea unei Germanii post război, posta nazism, ceva ce citim încă din titlul spectacolului. Maria, care vrea să fie complet nevinovată (virgină), și care întrupează, poate, visul Germaniei post naziste de a scăpa de culpabilitate, în același timp se numește și Braun, culoarea nazismului. Încă din titlu vedem imposibilitatea acestei speranțe. E o poveste care are mult de a face cu fascinația mea pentru rolurile principale feminine, fiindcă sunt absolut obsedat de cercetarea rolului femeilor în societatea noastră. Nu pentru că aș crede că pot să duc lupta feminismului în locul femeilor, ci pentru că că dacă nu ajungem la o societate egalitară pentru toate sexele, mizeria femeilor îi face și pe bărbați la fel de nefericiți. ((regizorul Thomas Ostermeier)
https://www.youtube.com/watch?v=0Ssaa3rCsmg
Majoritatea spectacolelor lui Thomas Ostermaier conțin, mai direct sau camuflat, o problematică social-politică. Sunt proba crezului regizorului german în rolul angajat al artistului. Dar dincolo de ideile puse în discuție de spectacolul Căsătoria Mariei Braun, seducția lui stă în calitatea jocului actoricesc reglat până în cele mai mici detalii, în bogăția nuanțelor, simplitatea convenției teatrale și coerența soluțiilor. Căsătoria Mariei Braun e o oglindă pusă în fața ultimilor 70 de ani de istorie a Germaniei pentru a vedea mai limpede problemele societății de astăzi.
Oana Cristea Grigorescu