Şcoli profesionale: Avem nevoie de Anghel Saligny?
Articol editat de , 17 iunie 2016, 06:00
Căutaţi un zugrav sau un instalator bun? Ar putea fi unul dintre absolvenţii şcolii profesionale care funcţionează în cadrul Colegiului Tehnic „Anghel Saligny” din Cluj-Napoca, o unitate de învăţământ care asigură instruire în domeniul construcţiilor şi lucrărilor publice.
Meseriaşii sunt căutaţi pentru că lucrările executate de persoane necalificate sunt de proastă calitate, explică Andrei Feher, directorul adjunct al Colegiului Tehnic „Anghel Saligny”. „Cea mai mare problemă în România e faptul că media de vârstă a oamenilor cu meserie e în jur de cincizeci şi ceva de ani şi asta nu e normal”, continuă el. „E o impresie greşită că toţi românii meseriaşi sunt plecaţi în străinătate. Nu sunt plecaţi, sunt pensionaţi.”
În anul şcolar 2016-2017, şcoala profesională din cadrul colegiului va avea o clasă cu două calificări, instalator instalaţii tehnico-sanitare şi de gaze şi zugrav-ipsosar-vopsitor-tapetar. Anul acesta, elevii din clasa a noua se califică şi pentru meseriile de zidar-pietrar-tencuitor.
E prea puţin, pentru cât ar fi nevoie pe piaţa muncii. Dar sunt şi prea puţini elevi care doresc să înveţe o meserie, cu toate avantajele de care ei s-ar bucura.
„Sunt nişte meserii foarte căutate pe piaţa muncii, agenţii economici caută aceste meserii, în momentul în care elevul absolvă şcoala se poate angaja, are contract de muncă în orice moment… Avem multe parteneriate cu agenţi economici, dar nu avem copii să putem să le dăm, pe cât este cererea pe piaţa muncii.” (Laura Ungur, şef de catedră)
Un elev care termină şcoala profesională poate să urmeze, dacă doreşte, şi alte forme de învăţământ, dar are şi o meserie cu care poate deja să câştige foarte bine.
Lipsa consilierii şi orientării profesionale a elevilor şi reticenţa părinţilor în a-şi îndruma copiii spre o şcoală profesională fac ca numărul de elevi înscrişi în această formă de învăţământ să fie în continuare mic.
De-a lungul acestui an şcolar, mai mulţi elevi de la Colegiul Tehnic „Anghel Saligny”, împreună cu studenţi de la Universitatea Babeş-Bolyai au derulat un proiect menit să schimbe felul în care e percepută şcoala.
„Ne-am propus sa schimbăm imaginea şcolii noastre, pentru că se aud multe vorbe care nu sunt adevărate, chiar de la prieteni şi cunoscuţi… Chiar poţi învăţa aici ceva şi sunt lucruri foarte interesante”, spune Denisa Hetea, elevă la liceu în clasa a IX-a, viitor tehnician ecolog.
Lucrurile s-au schimbat şi meseriile nu se mai fac ca pe vremuri. Chiar şi fetele pot să îşi găsească locul, de la raioanele magazinelor specializate, până sus, pe schelă.
“Există nişte oportunităţi foarte mari. Problema e că, în România, domeniul acesta, de construcţii, e considerat un domeniu de joasă speţă, dar e o părere greşită. Datorită faptului că domeniul acesta, de construcţii şi instalaţii, s-a modernizat atât de mult, lucrările sunt mult mai uşor de executat, există materiale mult mai moderne, materiale care nu sunt grele şi care sunt uşor de prelucrat.” (Andrei Feher, director adjunct)
În domeniul construcţiilor, întotdeauna vor fi angajări, salariile sunt atractive, iar elevii primesc burse de la stat şi burse de la agenţii economici interesaţi să îi pregătească. Acestea ar fi, pe scurt, avantajele şcolii profesionale, aşa cum le vede directorului Colegiului Tehnic „Anghel Saligny”, Corina Pop, care conchide: „Nu e neapărată nevoie să trăieşti bine doar dacă ai studii superioare. Cred că meseria poţi s-o aduci la rang de artă.”
Ioana Bindea