Pentru vacanțe fără surprize neplăcute
Multe agenţii de turism, din categoria celor mici, riscă să fie închise dacă Executivul aprobă propunerea Autorităţii Naţionale pentru Turism ca asigurările încheiate de aceste firme să acopere daune pentru clienţi de 100.000 Euro, faţă de 50.000 dolari, cât sunt cele obligatorii în prezent.
Articol editat de cristina.rusu, 27 august 2016, 06:00
Pentru agenţiile mari se propune un plafon de despăgubiri de minimum 250.000 Euro.
Evident, orice turist se va declara satisfăcut la auzul acestor noutăţi, fiindcă nu puţini au plătit bani frumoşi pentru sejururi elegante dar s-au ales cu nervi şi pagube în loc de relaxare şi bună dispoziţie.
Problema este că firmele de asigurări nu se grăbesc să încheie astfel de contracte, fiindcă turismul este văzut drept un domeniu nesigur.
Ca atare, autoritățile iau în calcul un fond de garantare asemănător celui bancar.
Acest fond presupune colectarea de la agenţiile de turism a unei sume care să acopere situaţiile nefericite de insolvenţă ori faliment. Dacă reuşim să asigurăm o agenţie la 500.000 de euro, am făcut un mare pas înainte, spune Alin Burcea, preşedintele ANAT.
Autoritatea pentru Turism ia în calcul şi un „cont fiduciar”, în care să fie plătite vacanţele turiștilor, iar acei bani nu vor putea fi folosiţi de agenţii pentru a plăti salarii sau utilităţi.
Clujeanul Martin Bikfalvi a fost ani de zile în conducerea Asociaţiei Agenţiilor de Turism şi deţine în prezent o astfel de firmă.
Domnia sa consideră că e bună şi ideea ANAT, dar există cel puţin o variantă mai bună.
Eu am propus, de mulţi ani, înfiinţarea unui fond de garantare al fiecărei agenţii de turism, fără a apela la serviciile firmelor de asigurări. Acestea din urmă, deşi încasează anual banii de la noi, sunt foarte lente când e vorba să facă plăţi, durează 30-40 de zile, timp în care turistul ori rămâne la destinaţie, ori nu mai pleacă de acasă.
Fondul de garantare de care vorbesc ar prelua imediat dispecerizarea turiştilor, care, probabil, nici nu ar simţi că agenţia lor de turism a intrat în insolvenţă. Rămâne de rezolvat cuantumul sumelor asigurate, fiindcă 100.000 sau 250.000 Euro sunt valori pauşale, fără fundamentare reală.
Soluţia optimă este ca fiecare agenţie să plătească asigurări în funcţie de cifra de afaceri şi numărul de turişti cu care a avut contracte duse la bun sfârşit în anul precedent. (Martin Bikfalvi)
Deocamdată, circa jumătate dintre agenţii nu au trimis Autorităţii Naţionale pentru Turism dovada că au încheiat poliţe de asigurare, ceea ce înseamnă că turiştii acestora rămân descoperiţi în caz de insolvenţă sau faliment.
Dan Horea
Radio Cluj se poate asculta și online, AICI.