Roboţelul umanoid Nao, noul coleg de clasă
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 8 septembrie 2016, 06:00 / actualizat: 8 septembrie 2016, 8:55
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 8 septembrie 2016, 06:00 / actualizat: 8 septembrie 2016, 8:55
Salut. Numele meu este Nao. Sunt un robot umanoid. Pot să-ţi recunosc faţa şi să-ţi răspund la întrebări. Vreţi şi alte detalii tehnice despre mine?
Aşa se prezintă Nao, roboţelul gândit pentru a face mai captivante orele elevilor. Pe lângă faptul că îi poate învăţa programare, pe copii, Nao ştie să umble, să bată palma şi chiar să se ridice, dacă se întâmplă să cadă.
– Mi-a plăcut că poţi să-l mişti prin senzori şi nu trebuie să fie programat instant.
– E amuzant şi drăguţ. Se poate ridica şi îi foarte flexibil. E ca un om.
– Dacă pică poate să se ridice singur şi îşi poate proteja senzorii atunci când pică.
– Mie mi-a plăcut cum se ridică în picioare.
– Mi-a plăcut şi cum arată şi şi ce poate să facă.
– Poate să se ridice singur în picioare, poate să stea în fund, are practic calităţile umane dar e mai amuzant decât un om; au fost primele impresii ale copiilor, după ce l-au cunoscut pe Nao.
Până în prezent, Nao a fost folosit cu succes în recuperarea copiilor diagnosticaţi cu autism. Alex Sugurel a făcut parte din echipa care a lucrat la programarea robotului şi spune că rezultatele obţinute sunt spectaculoase.
Lucrez alături de profesori pentru programe speciale pentru autism şi a integra roboţelul în mediul şcolar. Am avut un copilaş cu autism şi acel copilaş nu putea să vorbească, era foarte retras. Şi a fost foarte atras de roboţel, curiozitatea l-a îndemnat să înveţe cum funcţionează roboţelul şi a învăţat cum funcţionează mai bine decât profesoara lui. Şi acest copilaş chiar a început să programeze aplicaţii micuţe, acum îşi construieşte el proprii roboţei şi îi programează. (Alex Sugurel)
Nao a fost deja testat şi poate fi folosit şi în învăţământul de masă. Cu ajutorul lui copiii ar putea învăţa programare şi ar putea face cercetare în IT.
De îndată ce Nao a făcut cunoştinţă cu elevii de gimnaziu, aceştia au şi început să se gândească la beneficiile pe care le-ar avea dacă profesorii ar fi înlocuiţi de roboţi.
– Aş prefera un robot. Orele ar fi puţin mai captivante.
– Cred că s-ar descurcă mai bine decât un om.
– Prefer un om, sincer. Pentru că, cu oamenii, presupun că ai putea să interacţionezi mai bine şi ar fi mai OK.
– Profesor robot! Profesor om am mai avut şi acum aş vrea să văd şi cum ar fi dacă ar fi robot.
– Eu zic că ar fi foarte fain să ai un profesor robot. Fiind că poate câteodată i se descarcă bateria şi o să ai ora liberă. Şi poate nu ne-ar da nici teme.
Roboţi la clasă în locul profesorilor ar putea fi cândva. Dar abia peste câteva generaţii. Creatoarea lui Nao, Alex Sugurel, este convinsă că tot oamenii sunt cei care s-ar descurca mai bine la catedră. Roboţii ar putea fi şi ei folosiţi, dar numai ca asistenţi.
Interacţiunea umană este esenţială pentru copii şi aceasta niciodată nu ar trebui să lipsească. Dar, pentru că tehnologia tot avansează şi copiii sunt foarte atraşi de ea, roboţelul poate fi o unealtă minunată pentru ca aceşti profesori să entuziasmeze copiii şi să-i ajute să-şi urmeze pasiunile şi astfel să înveţe şi mai bine! (Alex Sugurel)
Mihai Miclăuş
Radio Cluj poate fi ascultat şi online, AICI sau pe telefon: 031 504 0456, apel cu tarif normal.