1.000 de noi kilometri de autostradă doar pe hârtie
Master Planul de Transport al României a fost înaintat Guvernului pentru avizare. În momentul când va obţine toate aprobările necesare, vom putea solicita fonduri europene pentru construcţia de noi autostrăzi şi drumuri expres.
Articol editat de DSRNetworkAdmin, 14 septembrie 2016, 13:21 / actualizat: 16 septembrie 2016, 10:11
Documentul prevede finalizarea, în următorii cinci ani, a 887 de kilometri de autostradă deja începuţi sau aflaţi în fază de proiect. Majoritatea acestor investiţii se află în Centrul, Vestul şi Nord-Vestul ţării.
Potrivit documentului, cel mai costisitor proiect, în valoare de 1,67 de miliarde de euro este Autostrada Sibiu – Piteşti, în lungime de 116 kilometri, care ar trebui terminată până în 2022.
Printre priorităţi se regăseşte şi finalizarea segmentului Borş – Suplacu de Barcău al Autostrăzii Transilvania. Cei 74 de kilometri ar trebui daţi în folosinţă până la sfârşitul anului viitor. Tronsonul a fost realizat în proporţie de aproximativ 60 la sută, iar terminarea lui va costa 300 de milioane de euro.
În Planul de transport figurează şi cei 93 de kilometri dintre Nădaşel şi Suplacu de Barcău, care să lege cele două porţiuni ale Autostrăzii Transilvania. Acest segment ar trebui terminat în decembrie 2018, iar costul estimat este de un miliard de euro. Până acum Ministerul Transporturilor a aprobat proiectul tunelului pe sub Meseş şi în prezent se lucrează la studiile de fezabilitate. În momentul scoaterii sale la licitaţie, proiectul va fi împărţit în 4 sau 5 tronsoane distincte.
Autostrăzi cuprinse in Master Planul de Transport:
1. Sibiu – Piteşti
lungime: 116 km
valoare: 1,67 mld euro
execuţie: 2016 – 2022
2. Comarnic – Braşov
lungime: 58 km
valoare: 997 mil euro
execuţie: 2016 – 2022
3. Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni
lungime: 135 km
valoare: 1,13 mld euro
execuţie: 2016 – 2020
4. Nădăşel – Suplacu de Barcău
lungime: 93 km
valoare: 1 mld euro
execuţie: 2016 – 2018
5. Sibiu – Braşov
lungime: 120 km
valoare: 816 mil euro
execuţie: 2016 – 2020
6. Suplacu de Barcău – Borş
lungime: 74 km
valoare: 304 mil euro
execuţie: 2016 – 2017
7. Craiova – Piteşti
lungime: 124 km
valoare: 899 mil euro
execuţie: 2017 – 2020
8. Inel Bucureşti (A0)
lungime: 102 km
valoare: 1,335 mld euro
execuţie: 2018 – 2024
9. Târgu Mureş – Târgu Neamţ
lungime: 183 km
valoare: 2,9 mld euro
execuţie: 2016 – 2024
10. Ploieşti – Comarnic
lungime: 51 km
valoare: 306 mil euro
execuţie: 2021 – 2024
11. Braşov – Bacău
lungime: 160 km
valoare: 1,845 mld euro
execuţie: 2021 – 2026
Master Planul de Transport mai prevede şi construcţia a 19 drumuri expres şi variante de ocolire, în lungime totală de 2.241 de kilometri.
Printre proiecte se regăseşte şi o şosea cu două benzi pe sens între municipiul Turda şi Vama Halmeu, cu artere de legătură spre Bistriţa, Baia Mare şi Vama Petea. Acest drum expres are o lungime de 320 de kilometri, proiectul este estimat la 1,7 miliarde de euro şi construcţia lui e programată între anii 2028 – 2032.
Mihai Miclăuş